سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مدهامّتان: علوم و معارف قرآن و حدیث

ادامه بحث درباره روایت مربوط به صدای علی در معراج

در کانون گفتمان قرآن همچنان در خصوص صحت و سقم روایت صدای علی(ع) در معراج که موجب آرامش بخشی به پیامبر(ص) بوده است، ادامه دارد که اصل سخن کانون و پاسخ ما در اینجا آمده است.

[QUOTE=سید;617][FONT=Tahoma]در این مورد تذکر 3 نکته مهم است: [/FONT]
[FONT=Tahoma]1.از روایات مذکور تنها برای شاهد و قرینه استفاده می شود و ما در صدد اثبات اعتقاد خاصی نمی باشیم [/FONT]
[FONT=Tahoma]2.خبر واحد بر فرض صحت ،حجیتی در کلام و اعتقادات ندارد ؛چراکه در کلام و اعتقادات تنها قطع است که قابل قبول و استفاده واقع می شود و این در حالی است که خبر واحد صحیح تنها برای  ما ظن ایجاد می کند ؛بنابراین رسیدگی سندی که شما فرمودید دردی از ما دوا نمی کند.[/FONT][FONT=Tahoma][/FONT]
[FONT=Tahoma]3.شما برای اینکه ثابت کنید که در در این زمینه  حالات افسانه ای و یا داستان سرایی شده لازم است دلیل بیاورید که خود باعث دروغ بستن نشود .[/FONT][/QUOTE]

میرزا هم چند نکته می نویسد:
1. شاهد و قرینه برای اثبات اعتقاد خاص است و گرنه چه غرضی از آوردنش دارید؟
2. بررسی سندی این فایده را دارد که بسا موضع آفت حدیث مشخص می شود و دانسته می شود که آیا جاعلان حدیث در سند وجود دارند یا نه. وقتی دانسته شود که حدیثی جعلی است، دیگر خودمان را چندان به زحمت نمی اندازیم که آن را توجیه کنیم.
3. آیا این که گفته اند در اعتقادات خبر واحد آن هم خبر واحد ضعیف حجیت ندارد، سبب این نمی شود که اعتقادات خود را از چنین اخباری نگیریم؟ آیا بهتر نیست که اعتقادات خود را از قرآن که متنی متواتر و تحریف نیافته است، اخذ کنیم؟
4. تصور می کنم به اندازه کافی قرائن و شواهد برای افسانه ای و غیر واقعی بودن مضمون روایت آورده شده است. آیا احتمال نمی دهید چنین مضمونی مبنی بر این پیامبر(ص) در عالم معراج می ترسیده و حضور او در محضر خدا به او آرامش نداده و صدای علی(ص) به او آرامش داده است، جعلی باشد و از جانب غلات ساخت شده باشد؟
به هر حال من تصور می کنم پیامبر در محضر خدا معنا ندارد که از چیزی بترسد و اگر ترسی هم داشته باشد باید توکل و تکیه اش به خدا به او آرامش بدهد، نه صدای یک مخلوقی که بدون اذن خدا هیچ کاری نمی تواند بکند.
نیز تصور می کنم این معنا که خلقت پیامبر(ص) و علی(ع) متفاوت از خلقت سایر افراد بشر است، با ظاهر آیات قرآن نمی سازد. آیا این قرائن و شواهد صحت روایت مورد بحث را مورد تردید قرار نمی دهد؟