سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مدهامّتان: علوم و معارف قرآن و حدیث

چشم انداز فعالیت های قرآنی

رسا ، سرویس شهرستان ها ـ رئیس مرکز هماهنگی، توسعه و ترویج فعالیت های قرآنی کشور از تدوین جامع اساسنامه «فرهنگستان قرآن کشور» خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، محمدعلی خواجه پیری ،مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس مرکز هماهنگی، توسعه و ترویج فعالیت های قرآنی کشور در نشست «بررسی چشم انداز قرآن پژوهی کشور» که به همت مرکز همکاری های علمی پژوهشی  دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در مشهد برگزار شد، اظهار داشت : در صورت اجرایی شدن اساس نامه  «فرهنگستان قرآن» حرکت فاخری در حوزه پژوهش های قرآنی کشور رخ می دهد.

وی از طرح جامع قرآنی کشور با نام سند توسعه راهبردی قرآنی نام برد و اظهار داشت: این سند شامل دو بخش سند توسعه راهبردی و اساس نامه تولید شورای فرهنگی قرآنی است که سهم قرآن در حوزه های مختلف آموزش، پژوهش و ترویج را مشخص می کند.
خواجه پیری از ایجاد تغییرات اندک و منطقی در این سند خبر داد و تصریح کرد: در حال حاضر سند راهبردی قرآنی کشور به شورای مهندسی فرهنگی کشور منتقل شده و طی 2 تا 3 ماه بررسی با تغییرات اندک و منطقی به سطح مطلوبی رسیده است.
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از قبول بسته قرآنی به عنوان اولین بسته فرهنگی و تبلیغ در برنامه پنجم توسعه به نیکی یاد کرد و اذعان داشت: راهبردهای کلان این بسته، ضعف ها و تهدیدها را با سیاست های اجرایی  نظیر «نهادینه سازی فراگیری قرآن در سطوح مختلف، تکریم و تجلیل قرآن کریم و نشر آن، نهادینه سازی فرهنگ ولایتمداری، انتظار و مقابله با دشمنان و مهاجمان و پاسخ گویی به شبهات در زمینه های مختلف»، به فرصت تبدیل می کند.
جعفر نکونام ،مدیر مسئول پژوهش نامه قرآن و حدیث کشور و عضو هیئت علمی دانشگاه قم نیز در این جلسه با نگاهی به رویکرد علمی پژوهشی در قرآن پژوهی، تعریف جامعی از پژوهش ارائه کرد و افزود: پژوهش یعنی گردآوری و پردازش اطلاعات در سه محور مسئله پژوهی، موضوع پژوهی و متن پژوهی که در این میان موضوع پژوهی بیشترین تحقیقات کشور را به خود اختصاص داده و متن پژوهی و مسئله پژوهی به ترتیب در رتبه های بعدی قرار دارند.
وی  با تشریح رویکردها، مقاصد و حوزه های پژوهشی اظهار داشت: رویکردهای پژوهشی ما «تک منظری» است و کاربردی کردن اطلاعات علمی و نتایج آن که از مقاصد پژوهش است در کشور ما مورد غفلت قرارگرفته و در حوزه های پژوهش نیز معناشناسی، گونه شناسی، هرمنوتیک، کرونولوژی و علوم تجربی آن طورکه باید مورد توجه قرار نگرفته است.
نکونام  در پایان عامیانه سازی، سیاسی سازی، ضعف در مدیریت پژوهش، عدم وجود اشراف علمی لازم، عدم آشنایی با روش تحقیق قرآنی، ضعف در اطلاع رسانی و درنتیجه موازی کاری و عدم وجود بسته های ترویج پژوهش علمی را از آفات پژوهش های کنونی در کشور برشمرد.
انتهای خبر // خبرگزاری رسا //www.rasanews.com