سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مدهامّتان: علوم و معارف قرآن و حدیث

روش تحقیق در علوم قرآنی

< dir="ltr">//
برگزاری نشست بررسی «روش تحقیق در علوم قرآنی»

 

نخستین جلسه از نشست‌های سرای قرآن و اندیشه با موضوع روش تحقیق در علوم قرآنی، در ششمین روز از ماه مبارک رمضان و در محل یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد.

به گزارش ایسکا به نقل از ستاد خبری نمایشگاه، در این جلسه که با حضور استادان رشته‌های قرآنی برگزار شد، ابتدا «مجید معارف»، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با تأکید براین مطلب که کتاب قرآن در سطوح مختلف قابل بهره‌برداری است، افزود: ماه رمضان فرصت مناسبی برای تجدید عهد با قرآن است، چنانکه برخی افراد پس از ماه رمضان با این کتاب آسمانی اُنسی دایمی می‌گیرند.

وی درباره تلقی افراد از علوم قرآنی توضیح داد: براساس آنچه دانشمندان علوم قرآنی تذکر داده‌اند این علم به دو اعتبار«مراد» و «مراد فی‌القرآن» قابل توصیف است که در اعتبار اول منظور علوم مستتد در خود آن و دراعتبار دوم علم تفسیر مورد بررسی قرار می‌گیرد.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه کتاب قرآن بیش از هر کتابی در دنیا مورد بررسی قرار گرفته است، گفت: از آنجا که عصر، عصر نظریه‌پردازی است. صاحبنظران مسلمان نیز باید نظریه‌پردازی کند و با استناد به آیات قرآن کریم، نظریه‌ای ارایه نماید.

«معارف» در ادامه، موفقیت در رشته‌های قرآنی را در کشور مورد توجه قرار داد و درباره اولویت‌بندی موضوعات پژوهش قرآنی اظهار کرد: در روش تحقیق قرآنی، پیش فرض‌های اثبات شده محقق، قدرت شناخت منابع و چگونگی استفاده از آنها باید در نظر گرفته شود تا پس از مراجعه به منابع، موارد برای طبقه‌بندی فیش‌های تحقیقاتی استخراج شود، اما مهم این است که منابع هنوز یکسان نیستند.

بنابراین گزارش «علی نصیری»، عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت نیز ضمن اظهار تأسف از آشنایی اندک دانشجویان رشته معارف و علوم قرآنی با کاربردهای گوناگون رایانه، گفت: امروزه با وجودی که نرم‌افزارهای مختلف فعالیت‌های تحقیقاتی را بسیار آسان کرده است اما بسیاری از دانشجویان، هنوز با رایانه آشنایی ندارند.

این گزارش می‌افزاید، «جعفر نکونام» عضو هیأت علمی دانشگاه قم نیز با اشاره به اینکه دانش‌آموختگان رشته‌های معارف و علوم قرآنی تا پایان دوره تحصیلی‌شان اثر مناسبی از خود به جای نمی‌گذارند، تأکید کرد: امروزه دانشجویان ما کمتر اهل تفکر و انتقاد هستند. زیرا این اجازه را به خود نمی‌دهند که آثار گذشتگان خود را نقد کنند و از حصاری که در آن قرار گرفته‌اند، خارج شوند.

گفتنی است موضوع حضور قرآن در قلمرو فقه با حضور اساتید عابدی، یازی و فاکر، 12 آبان رأس ساعت 20 و 22 دقیقه در سرای قرآن و اندیشه، مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

http://www.iqna.ir/news_detail.php?ProdID=572