سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مدهامّتان: علوم و معارف قرآن و حدیث

روش‏های تحقیق در علوم اسلامی

3. روش‏هاى تحقیق در علوم اسلامى

3. 1. قیاسى، استقرائى و علمى

روش‏هاى تحقیق را در علوم مختلف از جمله علوم اسلامى مى‏توان به لحاظ صورت و سیر تحقیق و تفکّر به سه نوع قیاسى، استقرائى و علمى تقسیم کرد:

الف. روش قیاسى: برخى بر این نظرند که نخستین روش تحقیقى که به منصه ظهور رسید، «روش قیاسى» بود که آن را به ارسطو و یونانیان نسبت دادند. روش قیاسى عبارت از توضیح پدیده‏اى جزئى با تکیه بر اندیشه‏اى کلى و جزمى بود. به گزاره‏اى که اندیشه کلى را تعبیر مى‏کرد، «کبرا» و به گزاره‏اى که پدیده جزئى را بیان مى‏کرد، «صغرا» و به گزاره‏اى‏ که اندیشه کلى را بر پدیده جزئى کلى تطبیق مى‏کرد، «نتیجه» مى‏گفتند.

ب. روش استقرائى: آورده‏اند که فرانسیس بیکن اولین کسى بود که روش پژوهش قیاسى را در تبیین علمى پدیده‏هاى طبیعى کارا ندانست و پیشنهاد کرد، به جاى مراجعه به اندیشه‏هاى عقلى و کلى و جزمى در تبیین علمى پدیده‏هاى طبیعى به خود پدیده‏هاى‏ طبیعى مراجعه شود و از رهگذر مشاهده منظم خود آنها علل پیدایش آنها کشف گردد.

 این روش تحقیق را «روش استقرائى» نامیدند. در روش استقرائى پدیده‏هاى طبیعى را به طور جداگانه مورد مشاهده و مطالعه مى‏کنند و از رهگذر آن به نتیجه‏گیرى و کشف علت مى‏پردازند.

یادآورى: روش پژوهش استقرائى به تنهایى روش کاملى براى کشف علل طبیعى نبود؛ چون مشاهده پدیده‏هاى طبیعى بدون توجه به یک اندیشه کلى همانند گردآورى‏ مهره‏ها بدون رشته‏اى است که آنها را به هم پیوند دهد؛ لذا چندان به یک تعمیم یا نظریه منتهى نمى‏شود. چنان که مشاهدات اولیه داروین درباره زندگى حیوانات نتوانست، به نظریه‏اى در مورد تکامل انسان بیانجامد. تا این که ملاحظه کتاب توماس مالتوس، ذهن‏ داروین را به این فرضیه کشاند که تنازع بقا انتخاب طبیعى انواع مختلف حیوانات است و به موجب آن گونه‏هاى غیر اصلح ازبین مى‏روند و گونه‏هاى اصلح باقى مى‏مانند.

ج. روش علمى: به این ترتیب، بهترین روش تحقیق ترکیبى از قیاس و استقرا دانسته شد و از آن به «روش علمى‏» تعبیر گردید. کبرا در این روش عبارت از یک اندیشه جزمى نبود؛ بلکه عبارت از پیش‏فرض یا فرضیه‏اى بود که با جمع‏آورى و تجزیه و تحلیل داده‏ها مورد آزمایش‏ قرار مى‏گرفت.

 یادآورى‏1: جان دیوئى براى این روش پژوهش الگوى ذیل را پیشنهاد کرد که از آن به «روش حل مسئله» نامبردار شده‏است:

1. شناخت و تعریف مسئله؛

2. ساختن‏ فرضیه(گمان، پیش‏فرض، حدس بخردانه)؛

3. جمع‏آورى، تنظیم، و تجزیه و تحلیل داده‏ها؛

4. تنظیم نتایج؛

5.تأیید، ردّ یا تعدیل فرضیه، از راه آزمودن پیامدهاى آن در موقعیت خاص.

یادآورى‏2: مراد از تجزیه و تحلیل داده‏ها بحثى است که همه ابعاد و اطراف آنها را  فرابگیرد و به همه زوایاى آنها نفوذ کند تا امور علمى پنهان در آنها را کشف نماید.

تحلیل به این معنا با تحلیل منطقى که عبارت از تقسیم اشیأ به امور متباین است، تفاوت دارد.

 

3. 2. نقلى، عقلى و تجربى

روش‏هاى تحقیق در علوم گوناگون از جمله در علوم اسلامى از نظر نوع داده‏ها و گزاره‏هایى که از آنها استفاده مى‏شود، به عقلى، نقلى و تجربى تقسیم مى‏گردد.

الف. روش نقلى: روش نقلى‏ عبارت است از بررسى متون نقلى و آن در سه مرحله انجام مى‏شود:

1. بررسى وثاقت سندى متن که از طریق تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به راویان متن صورت مى‏گیرد.

2. بررسى سلامت متن که که از طریق عرضه متن بر ادله معتبر نقلى و عقلى و تجربى انجام مى‏شود؛

3. کشف مدلول متن که با مراجعه به قرائن مقالى و مقامى متن حاصل مى‏گردد.

در این روش از اسناد و مدارک نقلى بهره‏بردارى مى‏شود. بسیارى از تحقیقاتى که در علوم عقلى- نقلى مانند اخلاق، کلام و اصول فقه یا علوم نقلى نظیر فقه، حدیث، رجال، تفسیر، تاریخ و لغت انجام مى‏شود، پژوهش نقلى به شمار مى‏روند.

ب. روش عقلى: روش عقلى عبارت از بررسى افکار و مبادى عقلى بر پایه قواعد منطق  ارسطویى است و در پنج مرحله انجام مى‏شود:

1. مواجهه با مشکل(مجهول)؛

2.شناخت نوع مشکل؛

3. حرکت ذهن(عقل) از مشکل به معلومات موجود نزدش؛

4. حرکت ذهن میان معلومات براى جستجوى در آنها و ترکیب معلوماتى که براى حل مشکل مناسب است؛

5. حرکت ذهن از معلومات ترکیب یافته به سوى مشکل.

در این روش از گزاره‏هاى عقلى استفاده مى‏شود. این گزاره‏ها دو نوع‏اند: گزاره‏هاى نظرى و گزاره‏هاى عملى. گزاره‏هاى نظرى مانند «اجتماع و ارتفاع نقیضین محال است» یا «اجتماع ضدین محال است» و گزاره‏هاى عملى مانند «عدالت حَسَن است» یا «تکلیف فوق طاقت قبیح است».

بسیارى از پژوهش‏هایى که در علوم عقلى‏ مانند فلسفه و منطق یا علوم عقلى نقلى‏ مثل اخلاق، کلام و اصول فقه انجام مى‏شود، از نوع پژوهش عقلى است. جهت آن این است که نوع موضوعاتى که در این علوم بررسى مى‏شود، اغلب غیرمادى و مجرد مانند خدا، قیامت، روح، عقل و مانند آنهاست.

ج. روش تجربى: روش تجربى با پایه استقرأ از طریق مشاهده و آزمایش‏ است و در چهار مرحله انجام مى‏شود:

1. تعیین مشکل؛

2. طرح فرضیه، که عبارت است از گزاره‏اى که به طور موقت براى رابطه میان دو  متغیر یا بیش‏تر بیان مى‏شود؛

3. انجام مشاهده یا آزمایش؛

4. نتیجه‏گیرى.

 در چنین روشى از داده‏هاى حسى و تجربى که به طریق مشاهده، مصاحبه، پرسش‏نامه، آزمایش و مانند آنها حاصل مى‏شود، بهره‏بردارى مى‏گردد. پژوهش‏هایى که‏ در علوم جدید اعم از علوم انسانى و غیرانسانى انجام مى‏شود، از همین نوع است. جهت آن این است که نوع موضوعاتى که در این علوم بررسى مى‏شود، حسى و عینى است.

این تعریفى که از پژوهش تجربى به دست داده شد، پژوهش تجربى به معناى عام‏است. همان‏طور که آمد، در تحقیقات میدانى پژوهش تجربى یکى از انواع پژوهش‏ در پدیده‏هاى حسى و عینى‏است و پژوهش در این پدیده‏ها انواع دیگرى نیز دارد.

 

3. 3. تاریخى، توصیفى، همبستگى، موردى و تجربى‏

روش‏هاى تحقیق را در علوم مختلف از جمله در علوم اسلامى مى‏توان به اعتبار حجم موارد تحقیق و غرض از تحقیق به تاریخى، توصیفى، همبستگى، موردى و تجربى تقسیم کرد.

یادآورى: روش‏هاى تحقیق در این تقسیم‏بندى تمایز کاملى از یکدیگر ندارند؛ چون در همه آنها گونه‏هایى از مشاهده، توصیف و تجزیه و تحلیل وجود دارد. جهت ذکر این تقسیم‏بندى درک بهتر و عینى‏تر روش‏هاى تحقیق است.

الف. روش تاریخى: در روش تاریخى‏ موضوع معینى که در گذشته در یک مقطع زمانى اتفاق افتاده‏است، بررسى مى‏شود. محقق در آن مى‏کوشد، از طریق گردآورى‏ اطلاعات(اسناد و مدارک) مربوط به موضوعى تاریخى و بررسى صحت و سقم آن اطلاعات و نیز تجزیه و تحلیل آنها به کشف حقایق مربوط به آن موضوع دست پیدا کند.

روش تحقیق تاریخى‏ به لحاظ آن که رویدادهاى تاریخى قابل تکرار و مشاهده مستقیم نیستند و اطلاعات مربوط به آنها همچو ماکتى مى‏ماند که تکه‏هایى از آن گم‏ شده‏است و محقق مى‏خواهد از طریق تجزیه و تحلیل‏هاى ذهنى بر روى اطلاعات موجود به یافتن آن تکه‏هاى گم شده بپردازد، مشکلات خاص خود را دارد.

 مراحل تحقیق تاریخى به این قرار است:

‏1. بیان موضوع یا مسئله؛

2. بیان هدف یا  فرضیه؛

3. جمع‏آورى اطلاعات؛

4.نقد اطلاعات؛

5. تجزیه و تحلیل اطلاعات؛

6. بیان نتایج.

 در تحقیقات تاریخى محقق به دو طریق به نقد و بررسى صحت و سقم اطلاعات‏ مى‏پردازد: یکى به طریق نقد بیرونى، این‏گونه که بررسى مى‏کند، آیا اطلاعات واقعى‏اند (بررسى صدق و کذب راوى) و دیگر به طریق نقد درونى، این‏گونه که بررسى مى‏کند، آیا اطلاعات تصویرى واقعى از رویداد تاریخى ارایه مى‏کنند(بررسى صحت و سقم‏ درک راوى).

ب. روش توصیفى: در روش توصیفى حوزه تحقیق موارد بسیارى‏است و محقق در آن سعى مى‏کند، ویژگى‏هاى مشترک آن موارد را همان‏طور که هست، بدون هرگونه دستکارى استخراج کند. به این نوع از پژوهش به جهت آن که در آن همه موارد به طور عمیق و دقیق بررسى نمى‏شوند، «نگرش پروازى» هم گفته‏اند.

ج. روش همبستگى: در این نوع از پژوهش نیز حوزه تحقیق موارد بسیارى را دربرمى‏گیرد؛ اما محقق در آن مى‏کوشد، دو یا چند دسته از اطلاعات مختلف مربوط به یک گروه یا یک دسته از اطلاعات مربوط به دو یا چند گروه مختلف را با هم مقایسه کند؛ به این منظور که رابطه یک یا چند عامل را با یک یا چند عامل دیگر کشف کند و میزان‏ همبستگى میان آنها را به دست آورد.

د. روش موردى: در پژوهش موردى حوزه تحقیق یک مورد خاص نظیر یک فرد یا یک  خانواده یا یک گروه یا یک مؤسسه و یا یک جامعه محدود است و پژوهشگر در آن تلاش مى‏کند، ویژگى‏هاى خاص آن یک مورد را به طور جامع بررسى کند.

موردى بودن پژوهش این امتیاز را دارد که محقق مى‏تواند به نتایج دقیق‏تر و عمیق‏ترى از آن دست پیدا کند و این عیب را دارد که نمى‏توان یافته‏هاى تحقیق مربوط به آن را به موارد دیگر تعمیم داد.

هـ. روش تجربى: در این نوع از پژوهش محقق در مجموعه مورد تحقیقش دستکارى مى‏کند و به بررسى نتایج آن مى‏پردازد. او یک گروه را که «گروه تجربى» نامیده مى‏شود، تحت شرایط خاصى قرار مى‏دهد تا رفتار آنان را با گروه دیگرى که «گروه شاهد» خوانده مى‏شود و تحت آن شرایط خاص نیست مقایسه کند و از این رهگذر به چگونگى تأثیر آن شرایط خاص در رفتار گروه تجربى پى ببرد.

نمونه چنین پژوهشى «بررسى تأثیر آواى قرآن کریم بر میزان سطح هوشیارى بیماران کمایى ناشى از ضربه مغزى» است. در این پژوهش براى گروهى از بیماران کمایى قرآن پخش کردند(گروه تجربى) و براى گروهى دیگر از آنان قرآن پخش نکردند(گروه شاهد) و نتیجه گرفتند که میزان سطح هوشیارى(متغیر وابسته) در بیماران کمایى که قرائت قرآن کریم(متغیر مستقل) را شنیده‏اند، از گروهى که قرائت قرآن را نشنیده‏اند(گروه شاهد) بیش‏تر است.

یادآورى: انواع تحقیقات اخیر در تحقیقات میدانى و موضوعات عینى و موجود مطرح‏است؛ مع الوصف مى‏توان آنها را به تحقیقات کتابخانه‏اى و موضوعات تاریخى نیز تعمیم داد و به این ترتیب، «بررسى دیدگاه علامه طباطبائى درباره یهودیان مدینه در عصر پیامبر اسلام(ص)» را نمونه‏اى از پژوهش موردى برشمرد و «بررسى دیدگاه‏هاى دانشمندان اسلامى درباره یهودیان مدینه در عصر پیامبر اسلام(ص)» را نمونه‏اى از پژوهش توصیفى دانست و «بررسى رابطه میان نوع باورهاى قبلى مشرکان مکه و نوع اتهامات آنان به پیامبر اسلام(ص)» را نمونه‏اى از پژوهش همبستگى خواند.