آیت الله معرفت و تاریخ گذاری قرآن
آیتالله معرفت هیچ سوره ای را ممزوج از آیات مکی و مدنی نمی داند. | ||
گروه اندیشه: عضو هیئت علمی دانشگاه قم، با بیان اینکه آیتالله معرفت میان سبب نزول و شأن نزول آیات قرآن تفاوت قائل میشد، گفت: به نظر وی سبب نزول عاملی است که در وقت حضور آیه وجود داشته و شأن نزول اعم از آن است؛ لذا عاملی را که مربوط به گذشته است در بر میگیرد. جعفر نکونام، عضو هیئت علمی دانشگاه قم، در گفتوگو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، در تبیین دیدگاه آیتالله معرفت درباره تاریخگذاری قرآن، اظهار کرد: یکی از شاخصهای قرآنی تاریخگذاری قرآن کریم، اشارات و تصریحهای قرآن به رخدادهای زمانمند عصر نزول است، این شاخصها در کنار روایاتی از سیره نبوی(ص)، دقیقترین اطلاعات را از تاریخگذاری قرآن به دست میدهد. یکی دیگر از این شاخصهای مورد استفاده در تاریخگذاری، استقلال لفظی و محتوایی آیاتی از یک سوره و تمامیت مضمون آن آیات است. وی در ادامه این مصاحبه با بیان اینکه روایات اسباب نزول منبع دیگر تاریخگذاری قرآن کریم است، تصریح کرد: آیتالله معرفت سبب نزول را عبارت از مشکلی دانسته که آیه برای حل آن نازل شده است. به تعبیر دیگر، سبب نزول عبارت است از عاملی که موجب شده است آیه درباره آن نازل شود. عضو هیئت علمی دانشگاه قم با بیان اینکه آیتالله معرفت میان سبب نزول و شأن نزول تفاوت قائل شده است، اظهار کرد: به نظر ایشان سبب نزول عاملی است که در وقت حضور آیه حضور داشته است و شأن نزول اعم از آن است و لذا عاملی را که مربوط به گذشته است در بر میگیرد. شأن نزول مشکلی است که آیه در حل و توضیح آن یا عبرتگیری از آن نازل شده است، نظیر داستانهای انبیاء گذشته. نویسنده کتاب «پژوهشی در مصحف امام علی(ع)» افزود: به نظر میرسد باید سبب نزول را اعم از رخدادهای خاص و مقطعی در نظر گرفت و شامل مقتضیات و شرایط عامی نیز که موجب نزول آیات قرآن شدهاند دانست. چه رخدادهای خاص مقطعی و چه شرایط عمومی و مستمری که در طول زمان و مکان نزول قرآن وجود داشته است. نکونام با بیان اینکه با این تلقی از سبب نزول نباید اسباب نزول آیات و سورههای قرآن را تنها در کتب اسباب نزول جستجو کرد، گفت: در این کتابها بیشتر روایاتی آمده است که به رخدادهای خرد و شخصی مربوط است. به منظور آشنایی کامل با اسباب نزول باید همه روایات و نقلهایی که شرایط آن عصر را در تمامی ابعاد گزارش میکند بررسی کرد. وی با اشاره به بیاعتباری برخی از روایات اسباب نزول، خاطرنشان کرد: آیتالله معرفت مینویسد: «عبارت «نزل فی کذا» در سخنان صحابه و تابعان اعم از سبب نزول است. گاهی مراد از آن سبب نزول، گاهی واقعهای در گذشته و گاهی حکم شرعی است؛ چنانکه زرکشی و سیوطی نیز همین نظر را در گذشته داشتهاند. مدیرمسئول «پژوهشنامه قرآن و حدیث» با بیان اینکه برخی از دانشمندان قاعدهای به نام «وحدت نازل و تعدد نزول» برای توجیه تعارض برخی روایات ساختهاند، گفت: به عنوان نمونه آیه 113 سوره توبه را هم مرتبط با استغفار پیامبر اکرم(ص) برای مادرش و هم ابوطالب دانستهاند. به نظر آیتالله معرفت این روایات جعلی است و امویان آنرا برای از میان برداشتن کرامت بنیهاشم و مشوه نشان دادن پیامبر اسلام(ص) ساختهاند. نویسنده کتاب «درآمدی بر تاریخگذاری قرآن کریم» افزود: تنها روایاتی که با تکیه بر آنها میتوان تاریخ تقریبی نزول سورههای قرآن را شناسایی کرد، روایات ترتیب نزول است. آیتالله معرفت مینویسد: «بیشتر دانشمندان اسلامی بر این روایات اعتماد کردهاند، البته بیشتر بر روایات ابن عباس اعتماد شده است.»
وی با بیان اینکه به باور آیتالله معرفت، ترتیب سورهها در روایات ترتیب نزول بر اساس صدر سورهها است، تصریح کرد: بر این اساس رتبه هر سوره لزوما به این معنا نیست که همه آیات آن در همان مرتبه نازل شده باشد. چه بسا چند سورهای که آیه اولش نازل شده باشد و بعد سوره دیگری نازل و پس از آن سوره قبلی تکمیل شده باشد. نکونام در تبیین نظر آیتالله معرفت درباره مکی و مدنی بیان کرد: آیتالله معرفت ضمن برشماری سور مکی و مدنی، یادآور میشود که دانشمندان اسلامی در این زمینه اتفاق نظر ندارند. وی سپس موارد اختلاف را ذکر میکند و پس از بررسی هر یک، روایات ترتیب نزول را تأیید میکند. وی تصریح کرد: آیتالله معرفت با اشاره به نظر پیشینیان که بسا سورهای مکی که در آن آیات مدنی با مکی است و بالعکس، معتقد است که در بیشتر این موارد بر روایات و اقوال ضعیف اعتماد شده است. به همین جهت وی هرچه را که اینگونه نقل شده است، رد میکند. عضو هیئت مدیره انجمن علوم قرآن و حدیث ایران با بیان اینکه آیتالله معرفت در بسیاری از موارد در رد آیات مستثنی به سیاق آیه؛ یعنی هیئت ترکیبی مفردات آیه اشاره میکند، گفت: به عنوان نمونه درباره آیه شریفه 95 سوره مبارکه نحل که گفتهاند مدنی است، مینویسد: «این قصه ثابت نیست و لحن آیه عام است و سیاق آن با انسجام وثیقش با آیات قبل، گواهی میکند که نکوهش شدید مشرکان معاند را هدف گرفته است.» وی در پایان اظهار کرد: ملاحظه مباحث مکی و مدنی آیتالله معرفت نشان میدهد که وی هیچ یک از استثنائات قرآن را نمیپذیرد و معتقد است که هیچ آیه مکی در سوره مدنی و هیچ آیه مدنی در سور مکی وجود ندارد. نهایت این است که در مواردی؛ مانند آیه 26 سوره مبارکه اسراء که خداوند میفرماید: «وَآتِ ذَا الْقُرْبَى حَقَّهُ» احتمال میدهد که تعدد نزول داشته باشد. |