سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مدهامّتان: علوم و معارف قرآن و حدیث

جواز طرح شبهه در ایمانیات

یکی از کارهایی که ما در گروه قرآن دانشجو انجام دادیم، انعکاس شبهاتی بود که مخالفان اسلام و تشیع در سایت ها و وبلاگ هایشان آورده بودند تا این که دانشجویان تحصیلات تکمیلی به پاسخگویی به آنها اهتمام ورزند. قرائن و شهادات همه گواه همین هدف است.

اما جالب است، طبق فتواهایی که اخیراً از آیت الله جناتی منتشر شده است، ایراد شبهه حتی در ایمانیات یعنی اصول و ضروریات دین و مذهب موجب خروج از دین و مذهب نمی شود؛ چه رسد، به این که ایراد شبهه در غیر ایمانیات باشد. فتاوی ایشان را در ذیل ملاحظه فرمایید.

  1. آیا به کسى که امر ضرورى و حکمى را بر اساس دلیل علمى به نظر خود انکار مى‏کند، اطلاق مرتد مى‏شود یا خیر؟

پاسخ: بر او اطلاق مرتد نمى‏شود و همچنین داراى حکم آن نمى‏باشد، زیرا مرتد بر کسى اطلاق مى‏شود که ضرورى از ضروریات دین را بدون دلیل انکار کند.

2. کسى که مسأله ضرورى دینى را بر اساس اعتقاد انکار مى‏کند و نه براساس عناد، آیا حکم مرتد بر او جارى است یا خیر؟

پاسخ: حکم مرتد را ندارد.

3. شیوه آگاهان و عالمان در زمان پیامبر(ص) و پس از ایشان در برابر آنانى که مسائل ضرورى را انکار مى‏کردند و یا القاى شبهه بین مردم مى‏نمودند، چگونه‏ بود؟

پاسخ: شیوه آگاهان و عالمان در زمان پیامبر (23 سال) و عصر صحابه (100 سال) و زمان تابعین (70 سال) بسیار نیکو و پسندیده بود، زیرا اولا آنان را در جلساتى که داشتند مى‏پذیرفتند و ثانیا اشکالات آنها را با دلیل و منطق پاسخگو بودند و شبهه را از اهل‏شبهه برطرف مى‏کردند. براى اثبات این مدعى مى‏توانید به کتاب‏هاى تاریخى مراجعه فرمایید که شیوه خوب پیامبر را در برابر کافران و ملحدان در مسجد مدینه (اسطوانةالوفود) بیان مى‏کنند. شیوه حضرت امیر(ع) در مدینه و کوفه با ابن کواع وامثال او و شیوه امام صادق(ع) با ابن ابى‏العوجا، در برابر اشکالاتى که بر مسائل اعتقادى و احکام شرعى اسلام داشتند همین گونه بود و با آن شیوه پاسخ مى‏گفتند و شبهه‏هاى آنان را برطرف مى‏کردند.

4. آیا طرح شبهه معقول از طرف صاحب‏نظرى علیه یک مسأله ضرورى در اسلام باعث ارتداد او مى‏شود؟

پاسخ: طرح شبهه در برابر یک مسأله ضرورى اگر به گونه معقول باشد و بر طریقه عناد و دشمنى نباشد، باعث ارتداد نمى‏شود، زیرا با توجه به اشکالات و شبهاتى که در جلسات رسول خدا(ص) و حضرت امیر(ع) و امام صادق(ع) ایراد مى‏شد و پاسخى که آنان با شیوه‏اى پسندیده مى‏دادند، این نکته دریافت مى‏شود که طرح شبهه معقول از طرف دانشمند و صاحب‏نظر و اندیشه - از هر مقوله‏اى که باشد - موجب ارتداد نمى‏شود و بر عالمان فقه و تفسیر و کلام امروز است که آنها را همانند عالمان زمان پیامبر و صحابه و تابعین، با دلیل پاسخ دهند و شبهات را از آنان برطرف کنند، زیراپاسخ بدون دلیل و منطق تأثیر ندارد و شبهه را از پرسش‏کننده برطرف نمى‏کند. بدین جهت، سیره رسول خدا و امامان در مقام پاسخ به پرسش‏ها همیشه همراه با دلیل بود و هرگز موردى وجود ندارد که آنان روش دیگرى را اتخاذ کرده باشند.

5. بر کسى که نماز نمى‏خواند و روزه نمى‏گیرد، اطلاق مرتد مى‏شود؟

پاسخ: مجرد نماز نخواندن و روزه نگرفتن باعث ارتداد نمى‏شود.