ادامه صدای علی در معراج
در کانون گفتمان قرآن همچنان بحث درباره صدای علی در معراج برای آرامش بخشی به پیامبر ادامه دارد که مطلب کانون و نظر ما را در اینجا ملاحظه می کنید.
خسته نباشید! امید است، سخنان من موجب رنجش شما نشده باشد. از کوره به در نرفتن و از ادب و نزاکت خارج نشدن شما ستایش دارد. آنچه قصد اصلی اینجانب است نشاط علمی و تحریض به تحقیق است. نه لزوماً محکوم و مردود ساختن یک اندیشه. باورم براین است که خداوند هرکه را که تحقیق و اجتهاد کند ولو به حقیقت نرسد، پاداش می دهد.
به هر حال در ادامه مطالب نکاتی را ناظر به سخنان شما به عرض می رسانم:
[QUOTE=m2babaey;616]ضمن یادآوری نوشته ی قبلی:
سوال می کنم وقتی ابراهیم از خدا خواست مرده شدن زندگان را به او نشان دهد که قلبش آرام شود آیا دیدن با چشم برایش از وعده ی خدا و کلام خدا آرامبخش تر بوده است؟[/QUOTE]
توجه داشته باشید که آرامش حضرت ابراهیم با آرامشی که در روایت مورد بحث ذکر شده، متفاوت است. در روایت سخن از این است که پیامبر(ص) می ترسید و با صدای علی(ع) آرامش پیدا کرد؛ اما در خصوص حضرت ابراهیم سخن از این است که او نوعی تردید نسبت به حیات مجدد داشت و با آن کار تردید او به یقین تبدیل شد.
[QUOTE=m2babaey;616]آیا می فرمایید پیامبر در دوران ده سالگی امام علی او را دوست نداشته و صدایش برایش شیرین و دوست داشتنی نبوده؟[/QUOTE]
سخن از این است که در مواقع ترس، یک شخص ضعیف با اتکای به شخص قوی آرامش پیدا می کند؛ حال آن که پیامبر(ص) از علی(ع) بزرگ تر و قوی تر بوده است و معنا ندارد که پیامبر از علی آرامش کسب کند. آن هم در جایی که در حضور خدای قادر مطلق قرار دارد.
[QUOTE=m2babaey;616]سخن ما این است که صدای علی برای رسول الله آرامش بخش است نه اینکه پیامبر به جای خدا به علی پناه می برده است[/QUOTE]
آیا می توانید شما بفرمایید پیامبر چه ترس معقولی در عالم بالا داشته است که ایجاب می کرده است در حالی که در حضور خدا که منبع آرامش است قرار دارد به دامان صدای علی پناه ببرد؟
[QUOTE=m2babaey;616]البته روایاتی که به این مساله اشاره می کنند منکر اینکه اولیا از خاک آفریده شده اند نیستند. در تفسیر آنها باید با دقت عمل کرد که من آن را به عهده ی کارشناسان می گذارم[/QUOTE]
شما چطور جمع می کنید، میان این معنا که آنان از نور و در عین حال از خاک آفریده شده اند؟ اگر بفرمایید نور ناظر به روح آنان است می گوییم مگر روح سایر افراد از ظلمت خلق شده است؟ مگر جزاین است که روحی که در وجود همه افراد بشر است، موجودی نورانی و از امر ربّ است؟
[QUOTE=m2babaey;616]خوب فکر می کنم این همان حد وسط باشد. آیا شما ندیده اید علمای اهل سنت چگونه از کنار آیاتی که به ولایت امیرالمومنین دلالت دارند به راحتی و به طرزی عجیب می گذرند؟ دقت کنید که من شما را با آنها مقایسه نمی کنم. فقط می خواهم شاهدی بیاورم بر اینکه در برداشت از قرآن به قرآن ظلم هم شده است[/QUOTE]
می توانید بفرمایید چگونه به قرآن ظلم می شود؟ آیا جز این است که درباره معنای آیات قرآن سخنی گفته شود که هرگز از آن برنیاید؟ چیزی که از آن به تفسیر به رأی تعبیر شده است. تفسیر به رأی آن است که قرآن را برخلاف سیاق و آیات متحد الموضوع و با تکیه بر روایات ضیعف و احتمالات بی پایه تفسیر کنیم. ظلم به قرآن اختصاص به اهل سنت ندارد. هرکسی ممکن است به قرآن ظلم بکند.