سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مدهامّتان: علوم و معارف قرآن و حدیث

چشم‏انداز بیست‏ساله فعالیت‏های قرآنی

مشاور قرآنی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

افزایش سطح معرفت قرآنی مردم نیازمند عزم ملی است

گروه فعالیت‌های قرآنی: بالابردن سطح معرفت قرآنی مردم، نیازمند آن است که همه دستگاه‌ها و سازمان‌های نظام در راستای تحقق آن همکاری کنند.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) شعبه خراسان رضوی، دکتر «محمدعلی خواجه‌پیری»، مشاور قرآنی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز پنجشنبه، 10 بهمن‌ماه در نشست بررسی سند چشم‌انداز قرآن پژوهی کشور که در سالن همایش‌های دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد، با بیان این مطلب اظهار کرد: در برنامه پنجم توسعه یک بسته کامل قرآنی تهیه شده که حوزه‌های مختلف قرآنی را احصاء کرده و سهم قرآن در حوزه‌های مختلف آموزش و پرورش، پژوهش و تبلیغ و ترویج به تفکیک مشخص شده است.

وی با بیان اینکه در برنامه پنجم توسعه، این بسته به عنوان اولین بسته فرهنگی ارایه می‌شود، افزود: حاکمیت و محوریت قرآن و سنت اهل بیت(ع) در همه ابعاد، راهبرد کلان بسته قرآنی برنامه پنجم توسعه است که در 10 بند، قوت‌ها و فرصت‌ها و 15 بند، ضعف‌ها و تهدیدها در حوزه قرآن مشخص شده، زیرا بدون توجه به فرصت‌ها و تهدیدها نمی‌توان به یک برنامه عملی دست یافت.

خواجه پیری، سیاست‌های اجرایی محوریت قرآن و سنت اهل بیت(ع) را در چهار بخش ذکر کرد و ادامه داد: نهادینه‌سازی فراگیری قرآن در سطوح مختلف با بهره‌گیری از نیروی انسانی، تعظیم قرآن در سطوح داخلی و خارجی و زدودن اتهام کم‌توجهی شیعیان به قرآن، نهادینه‌سازی فرهنگ ولایت در همه عرصه‌ها و مقابله با تهاجم دشمنان و معاندان و پاسخگویی به‌موقع در مواجهه با شبهات از سیاست‌های اجرایی این راهبرد کلان است.

رییس مرکز هماهنگی، توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی کشور با بیان اینکه پس از تعیین سیاست‌های اجرایی،‌ تکالیف دولت در راستای دستیابی به این برنامه مشخص شده است، تصریح کرد: جهت تحقق حاکمیت و محوریت قرآن در راستای فرهنگ قرآنی و نهادینه‌سازی تمسک به ثقلین در جامعه و مقابله با جریانات انحرافی در دین و زدودن خرافه و اوهام، دولت مؤظف است، با استفاده از امکانات لازم به تکالیف و وظایف مشخص شده، عمل کند.

وی افزود: انجام مطالعات و پژوهش‌های لازم جهت نظریه‌پردازی و کشف مبانی معرفتی و تولید علم در راستای شکل‌گیری نظام فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی کشور براساس قرآن، طراحی و اجرای برنامه ملی توسعه و تعمیق سواد قرآنی به معنای مهارت‌های پایه خواندن، درک و فهم قرآن با محوریت آموزش و پرورش و اشاعه مفاهیم قرآنی در همه دروس را می‌توان از جمله وظایف دولت در این بخش دانست.

 محمدعلی خواجه‌پیری:
نهادینه‌سازی فراگیری قرآن در سطوح مختلف با بهره‌گیری از نیروی انسانی، تعظیم قرآن در سطوح داخلی و خارجی و زدودن اتهام کم‌توجهی شیعیان به قرآن، از سیاست‌های اجرایی این راهبرد کلان است

خواجه‌پیری با بیان اینکه طراحی و اجرای برنامه ارتقای دانش و مهارت‌های عمومی و تخصصی معلمان قرآن، کاهش تصدی‌گری بخش دولتی و عمومی و حمایت از مجامع و مؤسسات مردمی قرآنی و ایجاد شبکه ‌فعالیت‌های قرآنی از دیگر وظایف دولت است، اظهار کرد: از دیگر وظایف دولت، می‌توان به ایجاد و توسعه مهدها و پیش‌دبستانی‌ها در مراکز قرآنی توسط مؤسسات مردمی، بازنگری رشته‌های قرآنی در دانشگاه‌ها، گسترش فعالیت‌های پژوهشی ــ آموزشی و پژوهشی ــ تبلیغی در جهان و حمایت از آثار قرآنی اشاره کرد.

وی تصریح کرد: ایجاد سامانه آماری و اطلاع‌رسانی قرآنی، حمایت از آثار مطلوب علمی ــ ادبی و رسانه‌ای ــ قرآنی و پیشگیری از تولید محصولات ضعیف به نام قرآن، حمایت از فعالان قرآنی در پدید‌ آوردن آثار قرآنی، حمایت از برنامه‌های ترویج الگوی زندگی قرآنی به‌ ویژه در نهاد خانواده، شناسایی و آسیب‌شناسی انحرافات و خرافات و اقدام برای پاسخگویی آن‌ها، گسترش مراکز آموزشی بین‌المللی قرآن در داخل و خارج از کشور، ایجاد کتابخانه تخصصی و مراکز استاد قرآن، طراحی و اجرای نظام سنجش و ارزشیابی فعالیت‌های قرآنی و تدوین طرح جامع فرهنگ ولایت و انتظار از مجموعه تکالیف دولت است که در بسته قرآنی برنامه پنجم توسعه به آن‌ها اشاره شده است.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در بسته قرآنی شاخص‌هایی ذکر شده که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موضوع برخورداری 25 درصد از جمعیت با سواد بالای 15 سال کشور، از سواد قرآنی به معنای خواندن، فهم و تدبر و نیز اختصاص یک درصد بودجه پژوهشی کشور به پژوهش‌های قرآنی در برنامه پنجم توسعه اشاره کرد.

وی با بیان اینکه شاخص سوم بسته قرآنی این است که تا پایان برنامه، 100 درصد معلمان ابتدایی و دبیران قرآن مقاطع راهنمایی و دبیرستان باید دارای صلاحیت حرفه‌ای آموزش قرآن باشند، گفت: افزایش سرانه دولتی حمایت از فعالیت‌های قرآنی مردمی، و قرآنی اداره شدن تمامی مهدهای کودک تا پایان برنامه پنجم توسعه از دیگر شاخص‌های موجود در این بسته است.

خواجه‌پیری تصریح کرد: رشد قرآن‌خوانی در پایان برنامه باید به نحوی باشد که 50 درصد از افراد جامعه، روزانه یک صفحه از قرآن را بخوانند، با آن مأنوس شوند و مفاهیم آن را درک کنند، البته با روش‌های جذاب، این نگرش قرآنی در کشور رواج یابد و خود مردم بدون اجبار، روزانه قرآن را تلاوت کنند.

تحقیقات قرآنی کاربردی، در چشم‌انداز آینده مورد توجه قرار گیرد

در این مراسم همچنین دکتر «جعفر نکونام»، استادیار دانشگاه قم، اظهار کرد: باید در چشم‌انداز آینده قرآن‌پژوهی کشور، تحقیقات کاربردی مورد توجه واقع شود، زیرا اکثر تحقیقاتی که امروزه در حوزه قرآن انجام می‌شود، تحقیقات بنیادین است که محقق صرفاً یک مسئله علمی را عرضه می‌کند و نمی‌توان از آن تحقیقات استفاده کرد.

وی با بیان اینکه متأسفانه عنوان پژوهش به تحقیقات مسئله‌محور گفته می‌شود، تصریح کرد: آنچه که نیاز است در تحقیق به آن پرداخته شود، حول سه محور مسئله‌پژوهی، موضوع‌پژوهی و متن‌پژوهی می‌توان مطرح کرد؛ در مسئله‌پژوهی باید یک یا دو سؤال محور کار قرار گیرند، در موضوع‌پژوهی اطلاعات مختلفی حول یک موضوع در اختیار ما قرار دارد و در متن‌پژوهی یک متن یکپارچه و منسجم در اختیار داریم که می‌خواهیم نقد یا شرحی بر آن متن بنویسیم.

مدیر مسئول مجله علمی ــ پژوهی «پژوهش‌نامه قرآن و حدیث» تصریح کرد: گاهی محقق با تکیه بر کتابی و دیدگاهی، موضوعی را بدون مقایسه با متون و دیدگاه‌های دیگر بررسی می‌کند که این پژوهش هیچ‌گاه با نوآوری همراه نخواهد بود، از این‌رو برای دستیابی به نوآوری باید یک موضوع در دانش‌های مختلف مورد بررسی تطبیقی قرار گیرد و وجوه اشتراک و افتراق آن مشخص شود.

وی با بیان اینکه در بسیاری از علوم و موضوعات مطرح شده در علوم جدید، به قرآن توجهی نشده است، افزود: پژوهش‌هایی که در رابطه با قرآن و علوم جدید انجام شده کافی نیست و نیاز است که فعالیت‌های بیشتری در این زمینه صورت گیرد. معناشناسی، هرمنوتیک، کرونولوژی، گونه‌شناسی و علوم‌تجربی از موضوعاتی است که مورد توجه قرار نگرفته است.

نکونام ادامه داد: می‌خواهیم قرآن را همان‌گونه که ذهنیت کنونی ما آن را فهم می کند برای مردم بیان کنیم، از این‌رو نتوانسته‌ایم پژوهش‌های مناسبی در این زمینه ارائه دهیم.

وی یکی از خلاءهای بزرگ جامعه امروز را بی‌توجهی به نگارش تحقیق شایسته‌ در علوم قرآن و حدیث دانست و اظهار کرد: محققان با روش صحیح تحقیق در علوم قرآنی آشنا نیستند و به دلیل سختی کار یا ناتوانی، وارد موضوعات و مسایل روز نمی‌شوند و البته گاهی اوقات از آنجا که واهمه دارند، مبادا شبهه‌ای را مطرح کنند به موضوعات قرآنی نمی‌پردازند.

عضو هیئت تحریریه نشریه پژوهش‌های علوم انسانی دانشگاه قم با بیان اینکه اگر محققان کشور موضوعاتی که شبهاتی در آن وجود دارد مطرح نکنند، فرقه‌های دیگر بر روی آن موضوعات کار می‌کنند و در راستای تخریب شیعه گام برمی‌دارند، تصریح کرد: با شبهه‌پردازی نصف علم پیش می‌رود، از این‌رو باید قبل از اینکه فرقه‌های دیگر شبهات را مطرح کنند، به این موضوعات پرداخته شود تا جلوی خطرات بعدی گرفته شود.

  رئیس مرکز هماهنگی توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی کشور:
رشد قرآن‌خوانی در پایان برنامه باید به نحوی باشد که 50 درصد از افراد جامعه، روزانه یک صفحه از قرآن را بخوانند، با آن مأنوس شوند

وی یکی از آفات پژوهش را عامیانه‌سازی نتایج تحقیق دانست و ادامه داد: نباید نتایج تحقیق را برای عوام و کسانی‌ که ظرفیت لازم را در پذیرش آن نتایج ندارند مطرح کرد، بلکه باید نتایج حاصل از تحقیق با زبان اهل آن فن ارایه شود.

نکونام با بیان اینکه باید بستر لازم برای نظریه‌پردازی در‌باره موضوعات فراهم شود، گفت: با حاشیه نوشتن بر دیدگاه گذشتگان نمی‌توان نظریه‌پردازی کرد، زیرا نظریه‌پردازی به این معناست که یک نظریه جدید و مخالف با نظرات دیگر بیان شود و گاهی اوقات این نظریه‌ها با مخالفت رو‌به‌رو می‌شود و باید اخلاق پذیرش نقد را در جامعه وارد کنیم.

استادیار دانشگاه قم افزود: متأسفانه آن‌گونه که باید، به پژوهش و پژوهشگر از لحاظ مادی توجه نمی‌شود، از این‌رو افراد ترجیح می‌دهند به جای کار پژوهش، تدریس را پیشه ‌خود کنند، زیرا درآمد تدریس بیش از پژوهش است.

مدیر مسئول مجله علمی ــ پژوهی «پژوهش‌نامه قرآن و حدیث»، ضعف اطلاع‌رسانی درباره پژوهش‌های انجام شده را علت فعالیت‌های تکراری و هم‌ارز دانست و یادآور شد: اگر بخواهیم بستر ترویج پژوهش‌های قرآنی را در چشم‌انداز آینده قرآ‌ن‌پژوهی فراهم کنیم، باید روش تحقیق در قرآن، مناظره، کارگاه‌های آموزشی و کرسی‌های نظریه‌پردازی مورد توجه قرار گیرند و متولی پژوهش‌های قرآنی کسی باشد که بتواند دیدگاه‌های مختلف را بپذیرد و به دیدگاه‌های مطرح‌شده مجال مطرح شدن بدهد.


چشم انداز فعالیت های قرآنی

رسا ، سرویس شهرستان ها ـ رئیس مرکز هماهنگی، توسعه و ترویج فعالیت های قرآنی کشور از تدوین جامع اساسنامه «فرهنگستان قرآن کشور» خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، محمدعلی خواجه پیری ،مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس مرکز هماهنگی، توسعه و ترویج فعالیت های قرآنی کشور در نشست «بررسی چشم انداز قرآن پژوهی کشور» که به همت مرکز همکاری های علمی پژوهشی  دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در مشهد برگزار شد، اظهار داشت : در صورت اجرایی شدن اساس نامه  «فرهنگستان قرآن» حرکت فاخری در حوزه پژوهش های قرآنی کشور رخ می دهد.

وی از طرح جامع قرآنی کشور با نام سند توسعه راهبردی قرآنی نام برد و اظهار داشت: این سند شامل دو بخش سند توسعه راهبردی و اساس نامه تولید شورای فرهنگی قرآنی است که سهم قرآن در حوزه های مختلف آموزش، پژوهش و ترویج را مشخص می کند.
خواجه پیری از ایجاد تغییرات اندک و منطقی در این سند خبر داد و تصریح کرد: در حال حاضر سند راهبردی قرآنی کشور به شورای مهندسی فرهنگی کشور منتقل شده و طی 2 تا 3 ماه بررسی با تغییرات اندک و منطقی به سطح مطلوبی رسیده است.
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از قبول بسته قرآنی به عنوان اولین بسته فرهنگی و تبلیغ در برنامه پنجم توسعه به نیکی یاد کرد و اذعان داشت: راهبردهای کلان این بسته، ضعف ها و تهدیدها را با سیاست های اجرایی  نظیر «نهادینه سازی فراگیری قرآن در سطوح مختلف، تکریم و تجلیل قرآن کریم و نشر آن، نهادینه سازی فرهنگ ولایتمداری، انتظار و مقابله با دشمنان و مهاجمان و پاسخ گویی به شبهات در زمینه های مختلف»، به فرصت تبدیل می کند.
جعفر نکونام ،مدیر مسئول پژوهش نامه قرآن و حدیث کشور و عضو هیئت علمی دانشگاه قم نیز در این جلسه با نگاهی به رویکرد علمی پژوهشی در قرآن پژوهی، تعریف جامعی از پژوهش ارائه کرد و افزود: پژوهش یعنی گردآوری و پردازش اطلاعات در سه محور مسئله پژوهی، موضوع پژوهی و متن پژوهی که در این میان موضوع پژوهی بیشترین تحقیقات کشور را به خود اختصاص داده و متن پژوهی و مسئله پژوهی به ترتیب در رتبه های بعدی قرار دارند.
وی  با تشریح رویکردها، مقاصد و حوزه های پژوهشی اظهار داشت: رویکردهای پژوهشی ما «تک منظری» است و کاربردی کردن اطلاعات علمی و نتایج آن که از مقاصد پژوهش است در کشور ما مورد غفلت قرارگرفته و در حوزه های پژوهش نیز معناشناسی، گونه شناسی، هرمنوتیک، کرونولوژی و علوم تجربی آن طورکه باید مورد توجه قرار نگرفته است.
نکونام  در پایان عامیانه سازی، سیاسی سازی، ضعف در مدیریت پژوهش، عدم وجود اشراف علمی لازم، عدم آشنایی با روش تحقیق قرآنی، ضعف در اطلاع رسانی و درنتیجه موازی کاری و عدم وجود بسته های ترویج پژوهش علمی را از آفات پژوهش های کنونی در کشور برشمرد.
انتهای خبر // خبرگزاری رسا //www.rasanews.com


‌پژوهشگران و پژوهش‌های قرآنی؛ چالش‌ها و راه‌کارها

‌پژوهشگران و پژوهش‌های قرآنی؛ چالش‌ها و راه‌کارها

گروه اندیشه: پرداختن به امر پژوهش و کاویدن امور علمی مسلما امر خطیری است که هر کسی را بدان راه نیست. حوزه‌های علوم قرآنی و تفسیر قرآن نیز یکی از این امور است که البته به خاطر این‌که این حوزه قلمرو کلام خداست، خطیرتر و از آن‌جا که پژوهش و کاوش در دیار ما غریب و قرآن هم غریب‌‌تر است، حساس‌تر جلوه می‌کند. با وجود این برآن شدیم تا پژوهش‌های قرآنی و ‌پژوهشگران را در قالب چالش‌ها و ضعف‌ها و راه‌کارها و توصیه‌ها مورد کنکاش قرار دهیم.

 

چالش‌ها و ضعف‌ها

چندی پیش سرویس اندیشه و علم خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) بر آن شد تا مسأله پژوهش‌های قرآنی انجام شده در حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌های کشور و ضعف‌ها و مشکلات پژوهشگران و پژوهش‌های قرآنی را مورد کنکاش و بررسی قرار دهد و از کیفیت و کمیت این بخش از تحقیقات اسلامی نیز آگاهی یابد. لذا با بسیاری از شخصیت‌های صاحب‌نظر در این حوزه به گفت‌وگو نشست و ضمن در میان نهادن این موضوع با آن‌ها؛ از آفت‌ها، آسیب‌ها، ضعف‌ها و هم‌چنین پیشنهادها و راه‌کارهای موجود نیز نظرخواهی کرد. بخش‌های مهم و برجسته این مصاحبه‌ها که به همت اعضای کوشای این سرویس به انجام رسید، به صورت موضوعی؛ در دو بخش چالش‌ها و راه‌کارها تقدیم حضور کاربران عزیز و علاقه‌مندان مباحث قرآنی می‌شود و اینک چالش‌ها و ضعف‌های عمده پژوهش‌های قرآنی:

1 ــ آفت‌هایی که پژوهش‌های قرآنی را تهدید می‌کند

آیت‌الله «محمد محمدی ری‌شهری» درباره آسیب‌هایی که در عالم اسلام به ویژه جهان تشیع فعالیت‌های قرآن‌پژوهی را تهدید می‌کند، گفت: بی‌توجهی به رهنمودهای اهل بیت (ع) در تبیین و تفسیر قرآن، تعصب‌های مذهبی و جمود فکری، پرداختن به کارهای صوری و سطحی و بازماندن از فعالیت‌های اصلی و نپرداختن به مباحث ریشه‌ای و مبنایی، بی‌توجهی به نیازهای فکری زمانه، به روز نکردن تحلیل‌ها و تفسیرها و همواره به گذشته نظر داشتن، از جاده اعتدال بیرون رفتن و نص را پشت سر گذاشتن و تلاش برای زیر تیغ جراحی بودن همه چیز، بخشی از آفت‌هایی است که پژوهش‌های قرآنی را تهدید می‌کند.

2 ــ گردآوری صرف و فقدان نوآوری در پژوهش‌های قرآنی

ری‌شهری در این باره تصریح کرد: نیم نگاهی به کتاب‌های تألیف‌شده در این حوزه و نیز پایان‌نامه‌های تحصیلی که بسیار فراوان و گسترده هم هستند نشان می‌دهد که سابقه گردآوری در این آثار نمود بیشتری دارد و فاقد نظام‌مندی صحیح ‌است و از تحلیل و برداشتی نو برخوردار نیست.

«علی‌اکبر مؤمنی» از پژوهشگران مرکز فرهنگ و معارف قرآن دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در تشریح وضعیت پژوهش‌های قرآنی کشور گفت: درصد زیادی از کارهایی که در عرصه قرآن‌پژوهی در سطح کشور انجام می‌شود تکراری است، جنبه‌های کاربردی بسیار کم است اما در سطح عالی یا دکترا کارهای نسبتا قوی‌ای انجام شده؛ اما در سطوح پایین‌تر و مقالاتی که در نشریات مختلف به چاپ می‌رسد کارها در حد مطلوب و دلخواه نبوده و نیست.

«خلیل منصوری» سردبیر نشریه قرآنی «نبأ» گفت: بیشتر ‌پژوهش‌های قرآنی کشور ما در عصر حاضر، رویکردی برای درمان دردهای جامعه ندارد و تنها گردآوری، بازخوانی و بازسازی نظرات اندیشمندان گذشته با زبان امروزی و به عبارت دیگر دکترین بازسازی نظرات گذشتگان است.

3 ــ ژرفای پژوهش‌های قرآنی حوزه نسبت به دانشگاه

حجت‌الاسلام ‌و المسلمین «رمضان محمدی»، مسئول پاسخ‌دهی به شبهات قرآنی مرکز «فرهنگ و معارف قرآن» وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در این باره گفت: طبعا در علوم قرآنی حوزه قوی‌تر از دانشگاه است و اصولا بیشتر استادان دانشگاه در این عرصه حوزوی‌اند. رسالت حوزویان هدایت است و قرآن هم کتاب هدایت است، نه کتاب علمی و آن‌چه در حوزه مهم است، نقش هدایتی حوزویان در جامعه است و حوزویان برای هدایت جامعه باید از قرآن خط‌مشی بگیرند؛ لذا پرداختن به تفسیر و علوم قرآنی در حوزه، طبیعتاً باید نسبت به دانشگاه قوی‌تر باشد. اصولا پژوهش‌های قرآنی، تخصص حوزویان است. پرداختن به پژوهش‌های قرآنی و فراگیری آن، مقدماتی می‌خواهد که این مقدمات در حوزه با توجه به علوم حوزوی فراهم‌تر است؛ لذا تفسیر قرآن در حوزه قوی‌تر است.

 آیت‌الله محمدی ری‌شهری:
بی‌توجهی به رهنمودهای اهل بیت(ع) در تبیین و تفسیر قرآن، تعصب‌های مذهبی و جمود فکری، پرداختن به کارهای صوری و سطحی و بازماندن از فعالیت‌های اصلی و نپرداختن به مباحث ریشه‌ای و مبنایی، بی‌توجهی به نیازهای فکری زمانه، به روز نکردن تحلیل‌ها و تفسیرها و همواره به گذشته نظر داشتن، از جاده اعتدال بیرون رفتن و نص را پشت سر گذاشتن و ... بخشی از آفت‌هایی است که پژوهش‌های قرآنی را تهدید می‌کند

حجت‌الاسلام و المسلمین «علی رحمانی سبزواری»، از اساتید حوزه و دانشگاه و مدرس تفسیر تخصصی حوزه در این باره گفت: کسی که در حوزه علمیه دروس حوزوی از قبیل صرف و نحو، فقه، اصول فقه، فلسفه و کلام را بخواند، می‌تواند مفسر قرآن شود. در حوزه‌های علمیه، آشنایی با قرآن از دو طریق انجام می‌شود؛ اولین طریق یا شیوه، راه غیرمستقیم؛ یعنی راه دروس حوزوی است. در واقع اگر کسی در حوزه علمیه قم، به دروسی که در حوزه تدریس می‌شوند، آشنا شود، مفسر می‌شود. اصولا یکی از خواص آشنایی با دروس حوزه، مفسر شدن، قرآن‌فهی و قدرت در تفسیر است؛ چرا که مبادی تفسیر قرآن عبارت‌اند از: صرف و نحو، لغت، دانستن مضمون آیات‌‌الاحکام، اصول عقاید، اخلاق، فلسفه و کلام.

وی اظهار کرد: اگر کسی بگوید حوزه به علوم قرآنی اهمیت نمی‌دهد، اصلا نمی‌فهمد دروس حوزوی از کجا آغاز می‌شوند. دروس حوزوی دروسی هستند که نتیجه‌ آن‌ها آشنایی با قرآن و تفسیر و مفسر شدن است. اگر یک متکلم در حوزه متکلم شود، مفسر هم می‌شود، اما اگر می‌خواهد مفسر برجسته‌ای باشد و کاملا تخصصی در حوزه تفسیر کار کند، باید به عنوان روش تخصصی به قرآن بپردازد؛ یعنی باید مبادی‌ای که یک متکلم و فیلسوف و فقیه در حوزه طی می‌کنند را با روش مستقیم بپیماید که این روش به تخصصی شدن منتهی می‌شود.

«علی طهماسبی» از ‌پژوهشگران قرآنی هم گفت: اگر بخواهیم مقایسه‌ای بین حوزه و دانشگاه در امر پژوهش داشته باشیم و سرعت پژوهش را در این دو گروه بسنجیم، باید گفت که امر پژوهش در حوزه از قدیم ناشی از روح و فرهنگ حوزوی و اسلامی بوده و سیستم آموزشی در حوزه به گونه‌ای است که محقق و متعلم را وادار به حرکت به سمت پژوهش و نظریه‌پردازی می‌کند.

اما دکتر «جعفر نکونام» از اساتید دانشگاه تأکید کرد: بررسی اجمالی پایان‌نامه‌های حوزوی و دانشگاهی در رشته علوم قرآنی نشان می‌دهد که این پایان‌نامه‌ها تفاوت چندانی با هم ندارند و تمام این تحقیقات هم به روش کتابخانه‌ای انجام می‌شوند. اگر پژوهش را به گونه‌ای گسترش دهیم که تمام دور‌ه‌های تحصیلی را فراگیرد و چنان شود که دانش‌آموزان و دانشجویان به ازای هر صفحه‌ای که آموزش می‌بینند، یک صفحه پژوهش کنند، جامعه علمی، پژوهشگر بارخواهد آمد.

4 ــ فردی بودن پژوهش‌های قرآنی

حجت‌الاسلام‌ و المسلمین «سیدعلی‌اکبر حسینی» در این مورد گفت: متأسفانه پژوهش در کشور ما به صورت فردی انجام می‌‌شود و پژوهش‌های قرآنی هم به همین ترتیب صورت می‌پذیرند و از این امر مستثنا نیستند. اصولا ما در عرصه‌های پژوهشی کمتر کار جمعی داشته‌ایم. شاید بشود ادعا کرد که مرکز فرهنگ و معارف قرآن در عرصه قرآن‌پژوهی برای اولین بار گام‌های آغازین خود را در کار جمعی می‌پیماید.

5 ــ جرأت نداشتن برای تفسیر قرآن

حسینی تصریح کرد: آن‌چه نگران‌کننده ‌است و موجب‌شده که بسیاری درباره قرآن کار جدی نکنند، دل‌نگرانی‌هایی است که اقتضای قداست و اهمیت و خاستگاه ویژه قرآن است و این جرأت را از همه سلب می‌کند که ادعا کنند قرآن را تفسیر کرده‌اند. این امر برای خودش قواعد و شروط خاص خودش را دارد، اما ما در این مرکز این دل‌نگرانی‌ها را نداریم و زمانی که نیازسنجی شود، آماده‌ایم که تفسیر کاربردی قرآن را ارائه دهیم.

وی تأکید کرد: چون این نگاه تردیدآمیز وجود دارد که مبادا مبتلا به تفسیر به رأی در قرآن شویم، از ورود به عرصه تفسیر قرآن اجتناب می‌شود که حقا کار سخت و نفس‌گیری است. اکنون در فضای عمومی جامعه، وقتی سخن از مفسر به میان می‌آید، اذهان مردم فقط به سمت دو یا سه نفر معطوف می‌شود و بقیه را مفسر نمی‌دانند و تفسیر را جایگاه بسیاری ویژه‌ای می‌دانند که عده خاصی می‌توانند به آن عرصه راه یابند. این تابوها در حال شکسته شدنند.

6 ــ کاربردی نبودن پژوهش‌های قرآنی

حجت‌الاسلام‌ و المسلمین «سیدعلی‌اکبر حسینی»، مدیر گروه تفسیر ترتیبی و ترجمه قرآن مرکز فرهنگ و معارف قرآن، وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در این باره خاطر نشان کرد: پژوهش‌های قرآنی‌ای که در حوزه انجام می‌گیرد، از عمق و ژرفای بیشتری نسبت به دانشگاه برخوردار است، اما شاید این ضعف را هم داشته باشد که به کاربردی کردن این تحقیقات کمتر توجه شده است و به نحوه ارائه تحقیقاتش نظر کمتری دارد؛ یعنی به کاربردی کردنشان کمتر توجه می‌کند. اهتمام به تفسیر در حوزه‌های علمیه به گونه‌ای است که اگر بگوییم در آن‌ها به علوم قرآنی بی‌مهری می‌شود، اغراق نکرده‌ایم، اما اهتمام محیط‌های دانشگاهی به علوم قرآنی است.

«محمد‌علی هاشم‌زاده»، پژوهشگر، کتاب‌شناس قرآن و عضو مرکز فرهنگ و معارف قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در این باره اظهار کرد: بیشتر پژوهش‌های قرآنی در کشور ما کاربردی نیست و نسبت به سایر پژوهش‌های کشور ضعیف‌تر است. کارهای جامعی به صورت دانش‌نامه و کتاب‌های مرجع صورت گرفته و کتاب‌های خوبی در این زمینه نوشته شده؛ اما کار انجام نشده و بکر هم زیاد وجود دارد. البته در قیاس با کشورهای دیگر با توجه به اهداف انقلاب کار کم و ناچیزی صورت گرفته است؛ چه در زمینه معارف قرآن، فهم قرآن و علوم قرآن. راه نرفته زیاد است و باید یک همت چه به صورت فردی و چه به صورت جمعی انجام دهیم و باید گرد غربتی که روی قرآن وجود دارد را بزداییم.

 حجت‌الاسلام‌ و المسلمین سیدعلی‌اکبر حسینی:
متأسفانه پژوهش در کشور ما به صورت فردی انجام می‌‌شود و پژوهش‌های قرآنی هم به همین ترتیب صورت می‌پذیرند و از این امر مستثنا نیستند. اصولا ما در عرصه‌های پژوهشی کمتر کار جمعی داشته‌ایم. شاید بشود ادعا کرد که مرکز فرهنگ و معارف قرآن در عرصه قرآن‌پژوهی برای اولین بار گام‌های آغازین خود را در کار جمعی می‌پیماید

وی تأکید کرد: پژوهش‌های کاربردی نسبت به سایر بخش‌های پژوهش‌های قرآنی در وضعیت ضعیف‌تری قرار دارد و در این زمینه کار بسیار کم صورت گرفته است. در بخش‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و تربیتی، مطالب بسیار جالب و درخور توجه‌ای می‌توان از قرآن استخراج کرد که گره‌های مشکلات جامعه را باز کند؛ اما در این زمینه کارهای سطح پایینی انجام شده و ضمن احترام برای کارهای انجام شده، گسترده قرآن آن قدر زیاد است که هنوز جای کار بسیار وجود دارد.

«خلیل منصوری» از پژوهشگران مرکز فرهنگ و معارف قرآن دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و سردبیر نشریه قرآنی «نبأ» هم گفت: پژوهش‌های قرآنی ما در حوزه مباحث محض علوم قرآنی تجریدی است که هیچ کاربردی در حوزه عمل ندارند، زیرا زاویه دید محققان ما این نیست که مسائل را بر قرآن عرضه کنند و از قرآن راهکار بخواهند. ‌پژوهش‌های قرآنی جدا از حوزه نیازهای اجتماع و حوزه کاربردی است، بیشتر نظریات محض و فرضیه‌هایی است که در حوزه ذهن و تصور است که ‌باید وارد حوزه اجتماع شوند و با توجه به نیازهای اجتماعی کاربردی شوند.

دکتر «نهله غروی نایینی» مدرس و پژوهشگر ممتاز علوم قرآنی نیز تصریح کرد: به نظر من از زمانی که مسئله علمی ــ پژوهشی در میان اعضای هیئت علمی و درجات علمی و امتیازات و ترفیع در میان آن‌ها مطرح شده است، کاربردی‌شدن پژوهش‌های قرآنی، مقداری از مسیر خود منحرف شده است و بیشتر تلاش اهل فهم، مصروف این امر می‌شود که مجله علمی ــ‌ پژوهشی آن را بپذیرد لذا به کاربردی بودن پژوهش‌ها توجه نمی‌شود.

7 ــ فقدان متولی برای پژوهش‌های قرآنی در کشور(فقدان حمایت مالی و مدیریت مناسب)

«محمد‌علی هاشم‌زاده»، پژوهشگر، کتاب‌شناس قرآن و عضو مرکز فرهنگ و معارف قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در این باره گفت: در کشور ما به پژوهشگران و محققان بهای لازم داده نمی‌شود. حمایت‌های مالی هم بسیار مهم است و البته ساماندهی و داشتن مدیریت مالی هم به نوبه خود بسیار مهم ضروری است. مدیریت در کار بسیار مهم است. مراکز متعدد قرآنی در کشور باید شورا داشته باشند و با هم مشورت‌هایی داشته باشند و کارهای انجام شده بررسی و کاستی‌های هم تجزیه و تحلیل شوند و روی کارهای نشده برنامه‌ریزی کرد تا رونق و بهبودی در کار مشاهده کرد.

«علی‌اکبر مؤمنی» از پژوهشگران مرکز فرهنگ و معارف قرآن دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: نبود یک نهاد یا سازمان در کشور که بتواند تمام قرآن‌پژوهان و مراکز پژوهشی را شناسایی کرده، از آن‌ها حمایت کند و آن‌ها را با هم هماهنگ سازد، از معضلات و نقاط ضعف عرصه پژوهش‌های قرآنی است. ساماندهی کارهای پژوهشی قرآنی در وضعیت مناسبی قرار ندارد؛ یعنی در پژوهش موازی‌کاری و کارهای تکراری زیاد داریم. نبود یک سازمان یا تشکیلاتی که بتواند تمام مراکز پژوهشی را شناسایی کند تا آن‌ها را هماهنگ کند یا قرآن‌پژوهان را به درستی شناسایی کند، توانایی آن‌ها را بسنجد و از آن‌ها در جاهای مناسب توانایی‌هایشان استفاده کند از معضلات و نقاط ضعف در عرصه پژوهش‌های قرآنی است. در حال حاضر پژوهشگران با توجه به سلیقه خود کتاب و مقاله می‌نویسند و اکثر کارهای انجام شده در این عرصه کاربردی نیست و اثر چندانی روی زندگی مردم ندارد.

 دکتر صدیقه مهدوی‌کنی:
من فکر می‌کنم امر پژوهش در کشور ما متولی ندارد و به علت نبود ارتباط‌ کافی میان مراکز پژوهشی، موازی‌کاری بسیار صورت می‌گیرد و نیازهای جامعه در این پژوهش‌ها بررسی نمی‌شود

وی تصریح کرد: بسیاری از پژوهش‌های قرآنی (به ویژه در حوزه نسبت به دانشگاه) به دلیل ضعف در حمایت‌های مالی از عمق لازم برخوردار نیست، دیر به نتیجه می‌رسد و یا اصلا به نتیجه نمی‌رسد. در حال حاضر مرکز فرهنگ و معارف قرآن قم مشغول تهیه دائرة‌المعارف قرآن کریم است که انتظار می‌رود به عنوان یک کتاب مرجع در جهان اسلام حرف اول را بزند.

دکتر «صدیقه مهدوی‌کنی» از قرآن‌پژوهان نیز تأکید کرد: کمبود پژوهشکده‌های خاص علوم قرآنی، نبود ارتباط کافی میان مراکز پژوهشی، موازی‌کاری و مسائل مالی از مشکلات مهم ‌پژوهش‌های قرآنی در کشور ماست. من فکر می‌کنم امر پژوهش در کشور ما متولی ندارد و به علت نبود ارتباط‌ کافی میان مراکز پژوهشی، موازی‌کاری بسیار صورت می‌گیرد و نیازهای جامعه در این پژوهش‌ها بررسی نمی‌شود؛ آن‌قدر که ما در مباحث فقهی و حقوقی قرآن کار انجام داده‌ایم در مباحث اخلاقی قرآن کاری نشده است. نکته مهم دیگر این است که نیروهای باسواد زیادی وجود دارند که نیاز به آموزش روش پژوهش دارند و هم‌چنین حمایت‌های مالی هم مهم است و کارهای پژوهشی گروهی نیز باید بیشتر انجام ‌شود.

«زهرا آقا‌محمد شیرازی» هم گفت: معمولا بودجه لازمه کار پژوهشی زیاد نیست و معمولا پژوهشگران در این زمینه مشکلات زیادی دارند و محققان با وجود کار تحقیقی، به خاطر مشکلات مالی توانایی چاپ و عرضه کار تحقیقی خود را ندارند که بیشتر این مشکلات مختص پژوهش‌های قرآنی نیست و در همه پژوهش‌ها وجود دارد.

دکتر «فائزه عظیم‌زاده ‌اردبیلی» از پژوهشگران علوم قرآنی و معاون پژوهشی دانشگاه امام صادق(ع) در این باره گفت: از مشکلاتی که قرآن‌پژوهان در سطح کشور به آن مبتلا هستند این است که باید مرکزیت و مدیریت واحدی وجود داشته باشد تا پژوهشگران را تغذیه علمی، معنوی و مادی کند، چون براساس انتظاراتی که جامعه از قرآن‌پژوهان دارد، باید فعالیت و کار تحقیقی قرآن‌پژوهان منطبق و در راستای نیازهای جامعه باشد. ای کاش در وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری، انجمن علمی قرآن کریم به شکل منسجم شکل می‌گرفت و با همکاری مؤسسه بانوان قرآن‌پژوه، تحقیقات و پژوهش‌های قرآنی ساماندهی می‌شد و تبادل اطلاعات و تبادل محققان انجام می‌شد و حمایت‌های مالی برای چاپ آثار محققان صورت می‌گرفت.

«لاله افتخاری»، رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی هم اظهار کرد: جایگاه پژوهش‌های قرآنی در کشور ما هنوز به وضعیت مطلوب نرسیده است و پژوهشگران قرآنی باید حمایت شوند. حوزه به طرف تربیت طلاب آگاهی رفت که در چند رشته مختلف اطلاعات کافی و وافی دارند و رو به علوم و فرهنگ قرآنی آوردند و توجه به ضرورت زمان داشتند و نیاز جامعه که بیشتر به فرهنگ قرآنی بود را سر لوحه کار خود قرار دادند. در عین حال علاوه بر تلاش‌هایی که از سوی حوزه و دیگر مراکز پژوهشی انجام شد هنوز به وضعیت مطلوب نرسیده‌ایم و باید از نظر ارائه مطالب و حمایت‌های لازم به حد مطلوب دست پیدا کنیم؛ یعنی هنوز به آن شکل که باید برای پژوهش و پژهشگر قرآنی حمایت‌های لازم را لحاظ نکرده‌ایم.

8 ــ ضعف نیروی انسانی در پژوهش‌های قرآنی

«محمد‌علی هاشم‌زاده»، پژوهشگر، کتاب‌شناس قرآن گفت: لازم است به صورت تخصصی روی نیروی انسانی پژوهش، کار شود. من فکر می‌کنم در مراکز آموزشی و پژوهشی باید کار بیشتر انجام شود. خروجی‌های مراکز آموزشی و ‌پژوهشی حتی در مقاطع بالای تحصیلی فاقد توانایی لازم برای کارهای پژوهشی مهم و درخور توجه هستند. مراکز آموزشی و پژوهشی باید هم توسعه کیفی و کمی پیدا کنند تا روی نیروهای آموزشی کار شود و هدایت شوند تا امر ‌پژوهش ساماندهی شود.

9 ــ فقدان آموزش برای پژوهش و کار تحقیقی در حوزه:

«خلیل منصوری» سردبیر نشریه قرآنی «نبأ» و نویسنده کتاب «شریعت در قرآن» گفت: در حوزه قرآن اولا هیچ آموزشی برای پژوهش و کار تحقیقی چه سیستماتیک و چه غیرسیستماتیک و ثانیا هدف تعریف شده‌ای برای این‌که روی قرآن کار شود وجود نداشت. بعد از انقلاب یک شکل دیگر در وضعیت آموزشی حوزه بوجود آمد. حوزه کارکردی آموزش بهتر شد تا منابع انسانی نظام هم تأمین شود. نیروهای متخصص و کارآمد برای بخش اجرایی نظام تربیت کند تا در خدمت کار نظام قرار گیرد؛ اما یک نگاه پژوهشگرانه به مباحث قرآن وجود نداشته است.

10 ــ فقدان آسیب‌شناسی در بخش پژوهش‌های قرآنی در جامعه

حجت‌الاسلام و المسلمین «محمدجواد حاج علی اکبری» مسئول سازمان ملی جوانان گفت: شرایط کنونی ما در رابطه با پژوهش نیاز به آسیب‌شناسی دارد؛ زیرا نمونه‌هایی را که به عنوان پژوهش‌های قرآنی دیدم، با نوعی حرکت در سطح در تعامل بود و این موضوع علاوه بر این‌که برای پژوهش‌های قرآنی نوعی ابتذال پژوهشی است، با خود کلمه پژوهش هم هماهنگ نیست.

11 ــ انجام نشدن نیازسنجی در پژوهش‌های قرآنی

«زهرا آقا‌محمد شیرازی»، نخستین تهیه‌کننده نرم‌افزار فرهنگ لغات قرآن با پنج ترجمه انگلیسی در این باره تصریح کرد: پژوهش‌ها و ‌پایان‌نامه‌های قرآنی چون بر اساس نیازسنجی صورت نمی‌گیرد با وجود این‌که در بیشتر مواقع با تلاش و زحمت زیادی انجام می‌گیرد، نتایج مطلوبی ندارد و مشکلی از مشکلات جامعه را حل نمی‌کند. به نظر من الان وضعیت پژوهش‌های قرآنی، وضعیت مناسب است، ولی خیلی بیش از این باید تلاش کرد؛ چون ما افراد زیادی داریم که در رشته‌های دیگر علوم پایه و انسانی تحصیل کردند و علاقه‌مند به پژوهش‌های قرآنی بین رشته‌ای هستند؛ اما چون تخصص استفاده از جزئیات مفاهیم و واژه‌های قرآنی و همچنین زمان لازم برای فراگیری علوم پایه و مقدماتی استفاده از علوم قرآنی را ندارند، به پژوهش‌های بین‌رشته‌ای رجوع نمی‌کنند و در این زمینه باید ارتباطی بین محققان علوم پایه و دیگر رشته‌ها با محققان علوم قرآنی برقرار شود.

 علی‌اکبر مؤمنی:
باید هماهنگی‌ای بین مراکز پژوهشی و قرآن‌پژوهان یا پژوهشگران برقرار شود. مراکز و سازمان‌های مربوط باید با هم هماهنگ باشند و پل ارتباطی بین پژوهشگران باشند

وی تأکید کرد: بیشتر پژوهش‌های قرآنی چون بر اساس نیازسنجی صورت نمی‌گیرد، با وجود این‌که در بیشتر مواقع زحمت زیادی کشیده می‌شود؛ اما نتایج مطلوبی را ندارد به‌خصوص در مورد پایان‌نامه‌های قرآنی، باید نیازسنجی دقیقی توسط اساتید حوزه و دانشگاه صورت گیرد تا دانشجویان را به آن سمت سوق دهند تا تحقیقی که انجام می‌شود برای جامعه مفید و قابل اجرا باشد. متأسفانه در آن حدی که انتظار است پژوهشگران توانایی استفاده از منابع دست اول را ندارند، از طرفی انگیزه لازم را که لازمه اول کار تحقیقی است ندارند. چون من فکر می‌کنم با وجود انگیزه قوی در پژوهشگران، آن‌ها می‌توانند خیلی از مشکلات را حل کنند.

دکتر «فائزه عظیم‌زاده ‌اردبیلی» از پژوهشگران علوم قرآنی و معاون پژوهشی دانشگاه امام صادق(ع) گفت: نداشتن روش علمی و واحد در تحقیق، نبود نهاد پشتیبان، شناسایی‌نشدن نیازها و اولویت‌های پژوهشی، نبود ارتباط میان محققان و مراکز پژوهشی، نبود بانک اطلاعاتی محققان، مسائل مالی و ... از مشکلات ‌پژوهشگران قرآنی است که با تأسیس یک انجمن علمی قرآن در سطح بین‌المللی حل خواهد شد. هر پژوهشگری با توجه به امکاناتی که در اختیار اوست باید در حل مشکلات پژوهشگران قدمی بردارد بنابراین به خاطر وظیفه‌ای که احساس می‌کردم، دفتر مطالعات و تحقیقات قرآن کریم را در حوزه معاونت پژوهشی دانشگاه امام صادق (ع) تأسیس کردم که با همکاری همکاران و اساتید زبده توانستیم بیش از 70 نفر از بانوان متخصص و قرآن‌پژوه را شناسایی و برای آن‌ها کارگاه‌های تحقیقاتی «روش تحقیق در قرآن کریم»، برگزار کنیم و همین‌طور طرح‌های قرآنی را در دست تهیه داریم که تعدادی زیر چاپ و تعدادی در حال تهیه است.

راه‌کارها و توصیه‌ها

آن‌چه ملاحظه شد، مشکلات، ضعف‌ها و چالش‌های پیش روی قرآن‌پژوهان این دیار بود. اما برخی از صاحب‌نظران در کنار برشمردن ضعف‌ها و مشکلات، به ارائه راه‌کارها و توصیه‌هایی برای برون‌رفت از این چالش‌ها و مشکلات پرداختند که البته نسبت به بررسی ضعف‌ها دارای حجم کمتری است که این امر مسلما جزو خصایل ماست که بیشتر از آن‌که پیشنهادی برای حل مشکلات داشته باشیم، تنها به ذکر ضعف‌ها می‌پردازیم. اما راه‌حل‌های برخی از صاحب‌نظران:

1 ــ تعامل میان حوزه‌های مختلف قرآن‌پژوهی

«علی طهماسبی» از پژوهشگران قرآنی در مورد راه‌کارهای پژوهش‌های قرآنی گفت: باید میان پژوهشکده‌ها و دانشکده‌های علوم قرآنی، حوزه‌ها، مراجع قانون‌گذاری و اجرایی، تعامل وجود داشته باشد به‌طوری‌که مشکلات و نیازهای جامعه شناخته شود، جهت پژوهش اعلام شود و نتایج این پژوهش‌ها در فرآیندی تعریف شده ‌پس از سنجش توسط یک نهاد در اختیار بخش قانونگذاری و اجرایی قرار گیرد.

 علی طهماسبی:
اعتقاد من این است که باید فرضا در حوزه کاری خودم (حقوق)، میان دانشگاه‌ها مخصوصا تحصیلات تکمیلی در بخش پایان‌نامه‌ها و تعیین موضوعات و مراجع قانون‌گذاری و مراجع اجرایی یک تعامل حساب‌شده وجود داشته باشد و مشکلات و نیازها در حوزه‌های اجرایی مورد بررسی قرار گیرد

وی افزود: اعتقاد من این است که باید فرضا در حوزه کاری خودم (حقوق)، میان دانشگاه‌ها مخصوصا تحصیلات تکمیلی در بخش پایان‌نامه‌ها و تعیین موضوعات و مراجع قانون‌گذاری و مراجع اجرایی یک تعامل حساب‌شده وجود داشته باشد، مشکلات و نیازها در حوزه‌های اجرایی مورد بررسی قرار گیرد، مشکلات یافت‌شده را به دانشگاه‌ها ارجاع دهند و نقاط مجهول و طالب کار و پژوهش را که برای آن‌ها روشن نیست به دانشگاه‌ها منتقل کنند و دانشگاه‌ها این موضوعات را محور و موضوع پایان‌نامه‌ها قرار دهند. هم‌چنین قانون‌گذار برای تهیه لوایح با توجه به نیاز جامعه به مشکلات عینی و موجود،‌ نارسایی‌ها و کمبودها را به دانشگاه‌ها منتقل کند تا به طور میدانی به دنبال پاسخ و راه کاری برای آن‌ها باشد.

2 ــ تأسیس بانک اطلاعاتی ‌پژوهش‌های قرآنی

«علی‌اکبر مؤمنی» از پژوهشگران مرکز فرهنگ و معارف قرآن دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در ارائه راه‌حلی برای معضلات قرآن‌پژوهی گفت: باید هماهنگی‌ای بین مراکز پژوهشی و قرآن‌پژوهان یا پژوهشگران برقرار شود. مراکز و سازمان‌های مربوط باید با هم هماهنگ باشند و پل ارتباطی بین پژوهشگران باشند. بسیاری از پژوهشگران و دانشجویان نمی‌دانند روی چه زمینه‌ای کار کنند؟ چه کارهایی تاکنون انجام شده است؟ برای کار تحقیقی باید به کجا مراجعه کنند؟ به چه منابع و مراجعی رجوع کنند؟ به چه صورت به منابع دسترسی پیدا کنند؟ در این زمینه نیز نبود یک بانک اطلاعاتی که اطلاعات مناسب را ارائه دهد و یا خلأ نشریه‌ای که در این زمینه به پژوهشگران در عرصه‌های مختلف یادشده اطلاعات مناسبی را ارائه دهد مشهود است.

3 ــ ارائه آموزش براساس نیاز

«خلیل منصوری» سردبیر نشریه قرآنی «نبأ» نیز در ‌پاسخ به ارائه راه‌حل برای حل مشکل و ضعف پژوهش‌های قرآنی کشور گفت: زاویه دید ما باید نسبت به قرآن تغییر کند، باید آموزش‌ها بر اساس نیازها باشد. هدف آموزشی حوزه‌ها پیش از انقلاب آموزش برای تدریس و یا تبلیغ بود. آموزش برای این بوده که طلبه یا مبلغ شود و یا مرجع تقلید شود تا به عنوان مدرس در حوزه کار کند.

نتیجه‌گیری

آن‌چه گفته شد، محصول نظرات برخی از عالمان و قرآن‌پژوهان این دیار بود که خود از نزدیک در جریان کمبودها و ضعف‌ها و مسلما قوت‌های پژوهش‌های قرآنی در حوزه و دانشگاه هستند. اما عالمان حوزه‌های علمیه قرآن‌پژوهی، خصوصا تفسیر قرآن را در حوزه و اساتید دانشگاه هم علوم قرآنی را در دانشگاه‌ها قوی‌تر می‌دانند. فقدان حمایت‌های مادی و معنوی از سوی مسئولان، نبودن اساتید برجسته تفسیر در دانشگاه‌ها، فقدان متدولوژی علمی در پژوهش‌های حوزه و ... جملگی از مهم‌ترین عوامل ضعف در امر پژوهش‌های قرآنی ما هستند که مسلما می‌توان با مرتفع ساختن این ضعف‌ها و تبدیل آن‌ها به قوت، گام بسیار مهمی را در عرصه تقویت پژوهش‌های قرآنی این دیار برداشت.