سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مدهامّتان: علوم و معارف قرآن و حدیث

شهادت شماری دیگر از دانشجویان به حقانیت کار قرآن دانشجو

دریغم آمد، یادداشت های ارزشمند دانشجویان ارجمند را نادیده بگیرم و این شهادت صادق ایشان را به حقانیت کاری که شروع شده بود و با جوسازی برخی خاتمه یافت، کتمان کنم. این یادداشت ها در ذیل مطالب وبلاگ ثبت شده است.

با سلام خدمت استاد بزرگوار و ارجمند جناب آقای دکتر نکونام
من دانشجوی  ارشد شما در  دانشگاه قم بوده ام که در سال 86 فارغ التحصیل شدم و   فعلا در ایران نیستم و در تمام این مدت در تلاش بودم تا بلکه در تنهایی خود و با مراجعه به سایتها،پژوهشی هرچند کمرنگ در زمینه  رفع شبهات به عقاید شیعه داشته باشم که اذعان میدارم چندان با توفیق همراه نبوده است و به طور اتفاقی هفته پیش به وبلاگ شما برخوردم و با  گروه پژوهش قرانی آشنا و بلافاصله عضو گردیدم؛ ولی هنوز چند ایمیل بیشتر دریافت نکرده بودم که دیدم زمزمه های بد آهنگی_ که البته چندان غریب برایم نبود و با این نوع طرز تفکر تنگ نظرانه و متحجرانه در دوران دانشجویی نیز روبرو بودم _ مجددا به گوش میرسد. ولی استاد بزرگوار و بسیار عزیز  من به شدت نیاز به طرح این مباحث و آشنایی همه جوانان شیعی را به استدلال حس میکنم زیرا در بین برادران و خواهران اهل سنت زندگی میکنم و به عینه میبینم که آنان  چقدر تحت تأثیر القائات افکار سلفی و وهابی میباشند و چقدر اطلاع داشتن شیعیان از نوع شبهه و جوابهای مستدل به ان ضروری میباشد و عجیب انکه در بین جوانان دانشجوی اهل سنت،کنجکاوی و حقگرایی بسیاری را نسبت به عقائد شیعی  میبینم.
از تمامی دوستانم در گروه قرآن دانشجو در خواست میکنم با نفی موضوع، صورت مسئله را پاک نکنند که جهان تشنه دانستن و آشنایی با تفکر و اندیشه شیعی میباشد و هرگونه کوتاهی ما به منزله سهل انگاری در نشر آیین ائمه (ع) میباشد. کمی حوصله  به خرج داده و با سعه صدر و البته با دقت نظر،شبهات را شنیده و مستدل رد نمایید.
و صد البته از شما استاد محترم نیز خواهش میکنم به این نوع اعتراضات با دیده اغماض نگریسته و از سر مهر و عطوفت مجددا با گروه همراه شوید.
و درآخر هم به عنوان یک عضو جدید و تازه کار در بین گروه خواهش میکنم چارچوبی را برای ایراد و رد شبهات طرح نمایید تا همه چیز در یک نظم و ترتیب قابل دفاع پیش برود. مثلا  شبهات از نظر موضوعی یا از نظر اهمیت و یا قدیم و جدید بودنشان دسته بندی شود و انواع جوابها از نظر قرآنی و روایی و عقلی و تاریخی و ... در موردشان بررسی گردد.
 این نظریه را به گروه نیز ارسال خواهم کرد و در انتها از اطاله کلامم عذر خواهی نموده و از ان استاد بسیار گرامی التماس دعا دارم.
و اجرکم عندالله
حیدرا

+ زهرا
به نام خدا
با سلام و آرزوی توفیق هر چه بیشتر.
خوشحال بودیم که کسی هست که در فضای خواب آلوده ای که کسی هیچ نمی گوید صدایی حق طلب و قلبی دردمند دین بیدار است. افسوس که قصد دارند این دلخوشی را از ما بگیرند.
هر طور که به صلاح است عمل کنید. سلامت و آسایش شما از هر چیزی مهم تر است. کسی که آرزو دارد روزی در کلاس درس دانشجویتان باشد و از اندخته های علمیتان بهره گیرد.

+ درمکتب استاد
مازنده به آنیم که ارام نگیریم...
باسلام-زمان زیادی نیست که با این گروه آشنا شدم. اما حضرتعالی را از زمان مرحوم استاد شریف بیاد دارم.با اندک شناختی. و حضورتان در دنیای مجازی بسیار زنده.فعالیت یا عدم فعالیت شما تشخیص و صلاحدید خودتان است. و من شاگردی بیش نیستم.
اما این سایت و این گفتگوها برای این نسل لازم است.با اندکی تامل و برنامه ای بهینه ادامه این تبادل نظرها را از قشر خام دانشجو دریغ نفرمایید.
تا بال پرنده ای بسته می شود      تازه قفس ها یادشان می افتد که پرواز کنند
التماس دعا

+ دانشجو
سلام استاد
استاد گرامی بنده تاکنون فکر می کردم بهتر است بنده و امثال بنده در برابر این افکار رشد نیافته سکوت کنیم و تصمیمات شما را هرچند ناگوار پذیرا باشیم. اما در پاسخ به فرمایشاتتان بد ندیدم من هم درد دلی را واگویه کنم:
بنده با ورود به دانشگاه و با آشنایی با شما بسیار امیدوار شدم و دریافتم که فضاسازی ها و شکایات از نبود آزادی بیان و حتی آزادی فکر در جامعه ما آنقدر ها هم واقعیت ندارند و لا اقل در فضای علمی و آن هم در سطوح بالا به جای تقریبا مناسبی رسیدیم. اما در ادامه و با اعمال نظرات بی منطق در خصوص موضوعات انتخابی برای پایان نامه و این اظهار نظرهای واقعا غیر قابل درک متعصبانه دلم به درد آمد! آری ما با یک جامعه مبتنی بر معارف دینی و اسلامی وانسانی و اخلاقی و عقلی حتی در سطوح علمی خیلی فاصله داریم. آیا روزی به آنجا می رسیم؟
برای من عجیب است، آیا این افراد با اینترنت و دنیای اخبار و اطلاعات هیچ اشنایی ندارند که مطالب ارسالی شما را مطالب ارسالی سیاسی القا کننده جناحی خاص می دانند؟ آیا تا کنون بحثی راجع به اعتقادات دینی که مادرزادی به ارث برده اند هیچ نشنیده اند؟ ایا وقت آن نرسیده که با مطالعه بیشتر و عمیق تر در باره دین مترقی و کامل اسلام با خیال راحت و بدون ترس از شنیدن سخن کفار به مسلمان بودنمان افتخار کنیم؟
استاد گرامی می دانم که زمانه زمانه خون دل خوردن و دم برنیاوردن است. در مورد گروه هر تصمیمی بگیرید احترام می گذاریم.اما خواهشا ما دانشجویان خود را مانند گذشته از افاضات خود محروم نفر مایید.
ببخشید سرتان را درد آوردم

+ خلیل حکیمی فر
به نام خدا و با سلام خدمت استاد ارجمند جناب آقای دکتر نکونام
از خواندن مطالبی که نگاشته بودید واقعا غصه دار شدم.  واقعا نمی دانم کی و چگونه اینگونه مسائل حل خواهد شد.  گفته می شد که این مسائل نباید در میان عوام گفته شود. هر چند که حتی این سخن هم قابل قبول نیست چرا که برخی عامه مردم را کاملا یکدست و بگونه ای می پندارند که گویا اینها هرگز نمی اندیشند و هیچ سوالی در اذهانشان خطور نمی کند و اگر سوالی هم برایشان مطرح شود به راحتی و با کمترین توجیهی از کنارش رد می شوند. درست است که عامه چندان اهل مطالعه نیستند ولی اهل پرسش که هستند کافی است که در مسئله ای تردید کنند آنوقت خواهید دید که برای کشف حقیقت چقدر اصرار دارند .
حال سئوال این است: اگر در میان جامعه به اصطلاح علمی و دانشگاهی این مسائل مطرح نگردد، پس کجا باید مطرح گردد؟ اصلا مگر علم چیزی جز از پرسش و پاسخ است؟ مگر اینطور نیست که هم سئوال از علم خیزد هم جواب؟ آیا مسائل دینی علم به حساب نمی آید؟ آیا نوآوری در مسائل دینی ناپسند است؟ اگر کسی راجع به مسائل دینی سئوالی داشته باشد نباید مطرح کند و از ترس شبهه ناک بودن باید آنرا سرکوب نماید؟ اگر قرار بر این است که سئوالات از هر جا و توسط هر کسی بیان نشود و آموزشهای دینی یکطرفه بیان شود چه نیازی به دانشگاه و استاد و اینگونه مسائل بود؟ همه می توانستیم  پای منابر بنشینیم و مسائل را یکسویه بشنویم و عمل کنیم و تمام.
در قرن 21 و در عرصه پیشرفتهای خیره کننده، روش آموزش مونولوگی جای خود را به روش دیالوگی داده است. یعنی اساس آموزش بر پرسش و پاسخ است. آنهم پرسشی از هر نوع مربوط به موضوع بدون اینکه برخی را سئوال و برخی را شبهه و ... بنامند. ایمان دینی هم بر اساس پرسش و پاسخ راسخ می شود و نه با ترس از شبهه و فرار از آن.  اگر سئوالی مطرح شود وظیفه ماست که جوابی قانع کننده بر آن داشته باشیم و اگر سئوالی جواب نداشت باید در عقیده خود شک کنیم که نکند خرافاتی در مجموعه عقاید ما راه پیدا کند. اصل ایمان یعنی تسلیم حق شدن و بنده حقیقت بودن نه اینکه برده و بنده عقاید خود باشیم. عقاید انسان مؤمن نباید جمود پیدا کند و خدای نکرده عقیده پرستی جای خداپرستی و حق پرستی را بگیرد. کسی که از طرح سئوالات جدید می ترسد یا علم ندارد و یا همچو بید بر ایمان یا بهتر بگوییم بر اعتقادات خود می لرزد. اگر کسی ایمانی بر پایه علم و آگاهی دارد دیگر چه باک از هر گونه شبهه. ما اینگونه می خواهیم مدعی تولید علم باشیم؟ آیا با این روش می توانیم در این زمانه که سخن از جهانی شدن و هضم باورهای ضعیف است از فرهنگ دینی خود دفاع کنیم. اصلا آیا سیره پیامبر اکرم (ص) و ائمه معصومین (ع) در این موارد چگونه بوده است؟
استاد عزیز به نظر اینجانب دلیل اصلی چنین برخوردهایی چیزی نمی تواند باشد جز نادانی و حسادت. چرا که حضرت امیر علیه السلام میفرماید: "مردم دشمن آنند که نمی دانند".

+ به نام خدا
عرض سلام دارم خدمت استاد بزرگوار
راه اندازی این سایت کار ارزشمندی است؛ اما همان گونه که مستحضرید، چون این سایت، با طیفی از افکار و عقاید گوناگون از سوی دانشجویان و... روبه روست، مسلم می نماید که در ارسال مطالبی که دارای شبهات است، باید حساسیت بیشتری در نظر گرفته شود تا باعث سوء برداشت نشود و کار روال طبیعی خود را طی کند.
استاد بزرگوار،  مثل همیشه که دانشجویان را از لطف خود بهره مند می کند، این بار نیز قصد داشتند که با ارسال این شبهات، دانشجو، خود به دنبال تحقیق باشد؛ اما  برخی از خوانندگان به دلیل مشغلاتی که دارند،  خود به دنبال پاسخ نیستند و نتیجه آن می شود که در ذهن مخاطب، تنها شبهاتی انباشته شود که پاسخ برخی از این شبهات را هم نداند و یا نتواند به آن دست یابد.
ایده ای که استاد داشتند در همین طرح شبهات، ارزشمند است و در همین جا زحماتی را که استاد در راه اندازی آن متحمل شده اند را قدر دانسته و تشکر می کنیم.
چه خوب بود اگر ترتیبی اتخاذ می شد که در کنار طرح شبهات، ادله ها و پاسخ های محکم و متقن هم ارائه می شد و اگر این کار به طرقی انجام شود، خیلی مفید است؛ چون این کار در واقع روشن گری و بصیرتی است که همواره رهبر معظم با هوشیاری خود، بر آن تأکید دارند. یکی از راه ها و مدل افزایش بصیرت همین کارها است.
همه ی ما می دانیم که استاد وقت زیادی را به این کار اختصاص داده اند و اهداف و برنامه های سازنده ای را در نظر داشته اند؛ امیدواریم کار  با یک تغییر و در نظر گرفتن موارد و شرایط ادامه یابد؛ به گونه ای که شاهد رونق وتوسعه ی آن در سطوح بالاتر باشیم.
با آرزوی سلامتی و توفیق روزافزون استاد از درگاه ایزد منان                                                
 


انگیزه راه اندازی گروه قرآن دانشجو و ماجراهای آن در یک نامه

    نظر

در نامه ای که در ذیل ملاحظه می فرمایید، انگیزه راه اندازی گروه علمی - پژوهشی قرآن دانشجو و ماجراهای آن بیان شده است. ملاحظه آن خالی از فایده به نظر نمی رسد.

بسم الله الرحمن الرحیم

یا داوُودُ إِنَّا جَعَلْناکَ خَلیفَةً فِی اْلأَرْضِ فَاحْکُمْ بَیْنَ النَّاسِ بِالْحَقِّ وَ لاتَتَّبِعِ الْهَوى فَیُضِلَّکَ عَنْ سَبیلِ اللَّهِ إِنَّ الَّذینَ یَضِلُّونَ عَنْ سَبیلِ اللَّهِ لَهُمْ عَذابٌ شَدیدٌ بِما نَسُوا یَوْمَ الْحِسابِ (ص،26)

احتراماً، راجع به انگیزه راه اندازی گروه علمی – پژوهشی «قرآن دانشجو» و قضایایی که پیش آمده است، نکات ذیل را به استحضار می رسانم.

1. گروه علمی – پژوهشی «قرآن دانشجو» یک گروه اینترنتی است که در اواسط آبان ماه در سایت گوگل ایجاد شده است. راه اندازی این گروه در پی آموزش عملی درس روش تحقیق و معرفی امکانات گوگل و پیرو تقاضای دانشجویان ارشد به منظور تبادل اطلاعات علمی مربوط به رشته و راهنمایی تحقیق پایان نامه ها و دیگر اطلاعات مورد نیاز آنان صورت گرفته است.

2. این گروه علمی و پژوهشی است و لذا در آن اطلاعات سیاسی تبادل نمی شود. اگر در مطاوی مباحث علمی رویکردهای سیاسی هم ملحوظ شده، قابل ویرایش نبوده است.

3. کسانی که بخواهند از اطلاعات این گروه بهره برداری کنند، باید با ارسال ایمیل به گروه به عضویت آن درآیند. اطلاعات علمی به ایمیل اعضا ارسال می شود و کسی جز اعضا امکان دسترسی به آن اطلاعات را ندارد.

4. شرط عضویت در این گروه، دانشجوی ارشد و بالاتر در رشته علوم قرآن و حدیث و دیگر رشته های مشابه قرار داده شده است.

5. تعداد اعضای گروه تا کنون حدود صد نفر شده است که به طور عمده از دانشجویان ارشد دانشگاه قم هستند. البته از دانشجویان ارشد و دکتری و نیز استادان دانشگاه قم و سایر دانشگاه ها هم عضو شده اند. ... معمولاً کسانی عضو این گروه شده اند که با اینترنت سر و کار و آشنایی داشته اند.

6. مجموع اطلاعاتی که تاکنون در این گروه تبادل شده است، به حدود 550 ایمیل می رسد که از سوی اعضای گروه از جمله اینجانب ارسال شده است. قریب به اتفاق مطالب ارسالی همان مطالبی است که در سایت ها و وبلاگ ها وجود دارد، جز موارد معدودی که سئوالات دانشجویان راجع به موضوعات پایان نامه هایشان بوده است. به طور کلی اطلاعاتی که ارسال شده، چند دسته است: عمده مطالب تازه ترین مباحث و مقالات و پاسخ شبهات اسلامی و قرآنی مربوط به رشته است. برخی از ایمیل ها سئوالاتی علمی است که اعضا به گروه می فرستند و اعضای دیگر از جمله اینجانب به آنها پاسخ می دهند. برخی از ایمیل ها تقاضای راهنمایی مربوط به اخذ موضوع برای پایان نامه های دانشجویی است که توسط اینجانب یا اعضای دیگر پاسخ داده می شود. برخی از ایمیل ها هم شبهات مخالفان شیعه و اسلام است که به منظور اهتمام به پژوهش درباره آنها به گروه فرستاده می شود. این شبهات در سایت ها و وبلاگ های وهابی و دشمنان اسلام در اینترنت قابل دسترس است. آنچه را که اینجانب به گروه ارسال کرده ام، همراه با قید «برای پژوهش» بوده و در بسیاری موارد پاسخ اجمالی شبهات نیز بیان شده است.

7. در گروه قرآن دانشجو تا قبل از این جوسازی هیچ انتقادی به ایمیل های اینجانب نشده است، جز این که دکتر ... خواستند، به شبهات ارسالی پاسخ اجمالی هم داده شود که این از آن به بعد معمول شده است. یکی از دانشجویان هم متذکر شدند که برخی از ایمیل ها جنبه سیاسی هم دارد و خواستند که آنها ارسال نشود. البته تأکید خودم هم این بوده است که مطالب سیاسی ارسال نشود؛ اما بعضی از موضوعات علمی به طور اجتناب ناپذیری رنگ سیاسی هم دارد....  

8. با جوسازی هایی که از بیرون گروه بر ضد اینجانب شروع شد و متأسفانه من باواسطه از آن خبر یافتم، از ارسال هرگونه ایمیلی به گروه خوداری کردم و اعلام نمودم که از این به بعد فعالیت خود را در گروه متوقف می کنم. اعضای گروه پس از این توقف مصرانه تقاضای ادامه فعالیت و عدم توجه به جوسازی ها را طی ایمیل های متعدد اظهار داشته اند....

9. تقوای الهی حکم می کند که اگر برادران دینی در کار کسی عیبی را مشاهده کردند، در مرحله اول به خودش منعکس نمایند تا مرتکب گناه کبیره غیبت نشده باشند و اگر اتهامی را راجع به او شنیدند، به حکم شرع باید دفع اتهام کنند تا این که صحت و سقم آن را به دست آورند؛ مبادا گرفتار گناه کبیره تهمت و هتک حرمت مؤمن شوند. نه آن که هر رطب و یابسی را از یمین و یسار بگیرند و به هم ببافند و هرجا که توانستند، به تخریب او اهتمام ورزند. ...

10. ... مشخصه شیعه باور به امامت ائمه معصومین(ع) است و دیگر معتقدات نظیر توسل، شفاعت، علم غیب، عصمت و جز آنها همگی به آن بر می گردد. اینجانب در حقانیت این معتقدات هرگز تردید ندارم و اگر در دلالت یا اعتبار برخی از ادله بحث دارم، هرگز مستلزم رد این معتقدات نیست.

11. اختلاف نظر در مباحث علمی یک امر طبیعی و عادی در جامعه علمی و رویه علمای شیعه از دیرباز بوده است. متأسفانه علیرغم تأکیدات فراوان مقام معظم رهبری بر ترویج آزاداندیشی و نظریه پردازی در جامعه دانشگاهی، برخی می کوشند با بلوا و تخریب شخصیت با آن مواجهه کنند.

12. پست و مسئولیت، امانتی الهی است و چنان نیست که اگر چند روزی در اختیار کسانی قرار گرفت، مجاز باشند که هرگونه تصمیمی را اتخاذ کنند. حکم اگر مطابق شرع مبین اسلام نباشد، حکم طاغوت است. قوانین و مقررات نیز در نظام جمهوری اسلامی شرعیت دارد. لذا تنها تصمیمی که مبتنی بر مُرّ شرع و قانون باشد، وجاهت دارد.   

 َ بَلْ سَوَّلَتْ لَکُمْ أَنفُسُکُمْ أَمْرًا فَصَبرٌْ جَمِیلٌ وَ اللَّهُ الْمُسْتَعَانُ عَلىَ‏ مَا تَصِفُونَ(یوسف، 18)


مروری به تقاضاهای اعضای گروه قرآن دانشجو پس از توقف فعالیت

در پی اطلاع از جوسازی بر ضد اینجانب در خصوص گروه اینترنتی قرآن دانشجو، تصمیم گرفتم، دیگر به این گروه ایمیلی نفرستم. اما اعضای گروه، از جمله برخی از استادان مرا شرمنده کردند و خواستار ادامه فعالیت های اینجانب در این گروه شدند. تصور می کنم، مروری به این تقاضاها خالی از فایده نباشد. گفتنی است که پس از پاسخ به نامه ذیل  فعالیت اینجانب در گروه علمی – پژوهشی «قرآن دانشجو» متوقف شد.
+++
سلام بر استاد ارجمند جناب دکتر نکونام
متاسفانه علیرغم تذکر در عدم ارسال مطالب غیرعلمی جو سیاست زده ای توسط استاد نکونام بر گروه حاکم می شود و ایشان دائما اقدام به ارسال مطالب سیاست زده و یکسو نگرانه می نمایند. البته جسارت بنده را ببخشید . 
+++
به نام خدا و با سلام
در پاسخ مرقومه شریفه چند نکته را عرض می کنم:
1. من صداقت شما را در انعکاس انتقاد در داخل گروه می ستایم. به عکس قلیلی از اعضا که توصیه های قرآنی و ولوی را زیرپا نهاده و با سوء ظن و از پشت سر به تخریب اینجانب نزد همکاران و مسئولان روی آورده اند.
2. تذکر به عدم ارسال مطالب سیاسی و غیر علمی از سوی اینجانب بوده؛ بنابراین تلقی اینجانب این بوده است که مطالب ارسالی علمی و غیر سیاسی است.
3. تلقی من از ارسال مطالب این بوده است که شبهات وهابی ها و مخالفان اسلام را به اهل پژوهش منعکس می کنم تا ایشان با انتخاب موضوع از میان آنها پاسخگویی به شبهات را وجه همت خود قرار دهند. نیز برای این که با منابع پاسخ به شبهات آشنا شوند، از سایت ها و وبلاگ های اسلامی و قرآنی نیز مقالات و مطالبی را که می تواند راهنمای دانشجویان برای پاسخگویی باشد، ارسال می کردم.
4. متأسفانه به جهت فضای مسمومی که برای اینجانب فراهم شده است، مِن بعد تصمیم گرفته ام، هیچ مطلبی را به گروه ارسال نکنم. به این ترتیب، این آخرین ایمیلی است که به گروه ارسال می کنم.
5. از تمام اعضای محترم که با ارسال مطالب خاطرشان را آزرده ام، پوزش می خواهم. خداوند همه ما را به راهی که مرضی خودش است، هدایت فرماید.
مخلص تمام دوستان
نکونام
+++
سلام علیکم
من علمنی حرفا فقد صیرنی عبدا
استاد بزرگوارم جناب دکتر نکونام
قطعا یکی از سعادت های بزرگ زندگی حقیر آشنایی با حضرتعالی و افتخار شاگردی در محضر شما بوده است.
اگر صراحت و صداقتی هست آن را از اساتیدی همچون حضرتعالی آموخته ایم و اگر  بی ادبی و گستاخی وجود دارد آن را به حساب جوانی و ناپختگی حقیر بگذارید . قطعا مسیر رشدی که خدای تعالی برای شما روشن نموده است با حرف این و آن متوقف نخواهد شد. تنها عرضی که حقیر داشتم بیان تجربه شخصی خودم بود که مشغول شدن به برخی مطالب حق و باطل ژورنالیستی و روزنامه ای عمرم را هدر داد و از پرداختن به تخصص و مبانی اصلی دروس تخصصی خود باز ماندم . امید که دیگران چنین نشوند و امید که شما فرزندانتان را از بهره علمی شریف خویش محروم نسازید.
دغدغه های ارزشمندتان و ایمیلهای پرمحتوای تان جاودان
پوزش مجدد اینجانب را پذیرا باشید.
+++
استاد معزز جناب آقای دکتر نکونام
سلام علیکم
بنده توفیق دانشجویی و درک محضرتان را نداشته ام ولی چند سالی است عضو هیأت علمی دانشکده علوم حدیث  شهر ری هستم و در مراکز دانشگاهی مانند پردیس هم تدریس میکنم . از نظر جهت گیریهای سیاسی و نظرگاه های علمی هم با جنابعالی هم افق نیستم ولی با این همه از شبهات شما استفاده میکردم و در این مدت فایل مخصوصی برای اینگونه شبهات گشوده بودم ، بنابر این فکر نمیکنم با بی مهری چند نفر از دوستانی که در این محیط تحمل دیدن این شبهات را ندارند مسأله حل شود . بالاخره این شبهات وجود دارد و اگر در این فضای خاص برای پژوهش قرار نگیرد بی تردید وارد جامعه خواهد شد - چنانکه شده است- و همواره بیشتر خواهد شد . از حضرتعالی درخواست میکنم به ارسال مطالبتان ادامه دهید و انتقاد عزیزان را هم بپذیرید ولی راه حل آن را قطع همکاری با گروه ندانید. همواره باید بدانیم که همه موافق ما نیستند ولی فضای گفتگو خیلی بهتر از کناره گیری است.
با تشکر
+++
به نام خدا
سلام به دوستان
روزتون به خیر
ازدیدن ایمیل توقف فعالیت استاد متاسف شدم. هر کار جدید و متفاوتی کمی باز خورد منفی دارد.
درست است که برخی ایمیل ها سیاسی بود البته یادم نیست از طرف استاد ارسال شده باشد. ظاهرا از طرف بچه های گروه بود که از نظر منم کار درستی نبود.
ما در اول کاریم. کم کم این گروه و تشکل شکل میگیره. بیان شبهات با خواستن پاسخ هایی از گروه میتونه خیلی سودمند باشه.
نکته دیگه اینه که بهتره  شبهات و بحث ها در یک راستا باشه تا بتونه تحقیقات را جهت دار کنه  و به سردرگمی خوانندگان منجر نشه.
در هرحال این سیاست گذاری میتونه از طرف استاد و شاگردان گذاشته بشه. اگه اینطور باشه، همه برای شنیدن شبهات و جوابهاشون خیلی مشتاقتر میشیم و ثمره علمی بحث خیلی بیشتر میشه
در هر حال شاگردان چشم امیدشون به اساتیده. لطفا کنار نکشید. انتقاد همیشه مارو قویترمیکنه همانطور که شبهات حقیقت را بهتر جلوه گر میکنه.
همیشه سعی کنیم علمی فکر کنیم و عالمانه عمل کنیم. اگر هیچ نکته جدیدی نبود و هیچ سوال و شبهه جدیدی مطرح نمیشد، علوم اسلامی هیچ پیشرفتی نداشتند.
برای انکه بدانیم که بحث  و سوالات علمی از دید هیچ کس حتی معصومین اشکالی نداشته است به همه دوستان توصیه میکنم که به روایات بحث های علمی صادقین با شاگردانشان توجه کنند که چه ازادانه مطالب عرضه میشد
گرچه در همان زمان هم برخی، بزرگانی چون هشام را به همین دلایل هجو کردند!
موفق و پیروز باشید
+++
به نام خالق عقل و محبت
با سلام و احترام
با دیدن این ایمیل که از ژرفای آزردگی خاط شا حکایت می کند حسابی جا خوردم. به راستی چرا باید چنین تنگ نظرانه با افکار گروهی فرهیخته بازی کنند؟! اینگونه است که آدمی آرزو می کند ای کاش دین را از سیاست جدا می کردند!!!
به راستی چه کم اند استادانی خردورز و در عین حال خیرخواه و مهربان با دانششجویان! 
+++
سلام استاد
شاید شما جزوه نادر اساتیدی بودید و هستید که بدو ن هیچ منتی پاسخگوی سوالات ما هستید.
من یک سوال در رایطه با موضوع پایان نامه ام داشتم به نظر شما ایین مملکت داری در قران موضوع خوبی است؟
میخواهم بدانم شما چه زمانی دانلاین می باشید تا بنده در رابطه با مضوعم اگر اجازه دهید چت نمایم؟
+++
سلام استاد. شما نباید به خاطر یه انتقاد این کارو بکنید.خواهش میکنم استاد گروهو ترک نکنید.ما به  مطالب سودمند وراهنمایی های شما احتیاج داریم. استاد تجدید نظر بفرمایید محض رضای خدا.
+++
به نام حضرت حق که هر آن چه جز اوست ناقص ناتمام است
با سلام خدمت استاد گرامی
به نظر حقیر به عنوان دانشجوی ارشد الهیات که تا کنون از مطالب ارسالی در مجموع استفاده های زیادی نموده ام توقف فعالیت از جانب جناب عالی را راه حل نهایی نمی دانم جهت دهی گروه با مطالب و راهنمایی بی شک مفید خواهد بود. در ضمن در محیط مجازی نواقص زیادی به وجود می آید که در جای خود می توان اغماض نمود.
با تشکر
+++
سلام حالتون خوب هست؟
استاد واقعا احساس حزن کردم وقتی که دیدم فعالت گروه را متوقف کردید
ما خودمان با کفران نعمت کردنهایمان نعمات گران بهای در اختیارمان را از دست می دهیم و این یکی از مواردش بود که لطف شما را در این نوع بهره رسانی از دست دادیم
شما در چه حالی هستید؟
استاد بعد از آن حرفی که پشت سرتان درباره توهین به افرادی خاص گفته بودند دگر چه گفتند که شما مجبور و یا ترجیح دادید که فعلیت را متوقف نمایید؟ ممکنه لایق دانسته و پاسخم را بفرمایید؟
+++
به نام خدای مهربان
و با سلام خدمت استاد گرانقدر جناب آقای دکتر نکونام
استاد چرا کوتاه آمدید؟
خواهش می کنم تصمیم به توقف فعالیت نگیرید.
مطمئن باشید که تخریت هاشون به خودشون بر می گرده
از خدای بزرگ براتون آرزوی سلامتی و موفقیت دارم
التماس دعا
+++
سلام استاد خوبید
 کیف الحال اتمنی ان تکون دائما بخیر
مدتی از شما ومباحثتان دور بودم به دعوت شما وارد گروه شدم  ومطالب مختلف دادم دورادور مباحث گروه از جانب شما ودیگران را پیگیر بودم
و از 8 سال پیش نظرات مختلفی درباره شما شنیدم و این اولین بار نیست که مورد انتقاد وبی ادبی بعضی ها قرار میگیرید
 من کسی نیستم واطلاعاتی ندارم فقط یک حسن در من است وان شاگردی نزد شماست
استاد من بیشتر در سایتها ی اهل سنت مانور دادم ووهابی
فقط یک چیز را خوب میدانم که الان ودر این زمان ودر این فتنه هایی که دارد انجام میگیرد موقع ان نیست که هرنوع عقب نشینی به هرنوع بهانه ای یا دلیلی انجام بگیرد
من نظرم این است که این عقب نشینی جز برگشت از علم چیزی بهمراه ندارد.  معمولا افرادی که دارند مسیری درست را پیش میگیرند همیشه مورد نقد قرار میگیرند فرد مختار است یا بپذیرد یا نپذیرد
خود من شخصا به ایمیلم نامه داند که این مطالب چیست که داری به گروه میفرستی وچیزهای دیگر ولی تا وقتی که من با مشورت اساتید ویا اوضاعی که دارم در بین اهل سنت وپیشرفت ورزافزون انها در مباحث قرانی مشاهده میکنم نه تنها به فعالیت خود در این گروه بلکه در تمام گروههای اهل سنت ادامه میدهم وحاضر به هیچ گونه عقب نشینی نیستم
 من موافقم که بحثهایی در گروه انجام مگیرد که ربطی به علوم قرانی ندارد بهتر است کمی دقت شود نه عقب نشینی
 واحساساتی برخورد نشود.
 من بنظرم شما برای مدتی از گروه فاصله بگیرد وکارنظارتی را انجام دهید پاسخگوی سوالات دوستان باشید ومدتی مطالب ندهید.
 بعد که از نظر فکری کمی ارام شدید مباحثی را بامشورت دیگر دوستان خود که انها را شایسته میدانید وارد گروه کنید.
 استاد همیشه به ما میگفتید جرات علمی در بیان عقائد وارا خود داشته باشید جو مسموم بر علیه ما همیشه هست واز بین نمیرود بجای پاکسازی این جو، کاری نکنید که این سم به جاهای دیگر هم نشر پیداکند.
 گروه باید پابرجا بماند ولی با رویکردی جدید وبهتر
 دمتم سالمین وفی حفظ الرحمن
 شاگرد همیشگی شما
+++
بسم الله الرحمن الرحیم
باسلام
طبق فرموده قرآن شریف « فَبَشِّرْ عِبادِ الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ، أُولئِکَ الَّذِینَ هَداهُمُ اللَّهُ وَ أُولئِکَ هُمْ أُولُوا الْأَلْباب
تحمل صحبت مخالف وشنیدن انتقادات از همه را باید داشت وبه قول معروف با پاک کردن صورت مسئله نمیتوان شبهات را هم حذف نمود واین لازمه آزاد اندیشی است.
از همه دانشجویان عزیز درخواست دارم برای عدم توقف این گروه و تداوم فعالیت آن نظرات سازنده خود را ارسال نمایند
 وسخنی بااستاد عزیز دکتر نکونام ودانشجویان گرامی
 نظر بنده اینست که برای هرشبهه ای که مطرح میشود،اساتید گروه ازجمله شخص خودتان ویا احیانا افرادی که مطالعاتی دراینباره داشتند، منابع وراهنمایی هایی برای تحقیق ورفع شبهه ارائه کنند
انَّ الَّذِینَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلائِکَةُ أَلَّا تَخافُوا وَ لا تَحْزَنُوا وَ أَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِی کُنْتُمْ تُوعَدُون
از فعالیت سازنده دست برنداریم وبا سرزنش سرزنش کنندگان عقب نشینی نکنیم
باآرزوی توفیق وفعالیت مجدد شما
+++
به نام خدا وبا سلام.
کاش همه ی ما بتونیم نقد علمی و منصفانه رو یاد بگیریم.مطالب وراهنمایی های استاد نکونام واقعا مفید بود.
+++
هو العادل...
الهی! می نویسم تا تو شاهد باشی قضاوتها را محبوب من، و فردای قیامت به من نگویی که چرا دیدی و هیچ شفاف و روشن نظر خود را نگفتی! تا فردای قیامت به من نگویی که فقط  اهل شعار بودم و حق را نا گفته رها کردم!
خدایا! تو بگو که آیا اگر کسی بخواهد شبهه افکنی کند و با تو دشمنی کند، چنین می چیند کار خود را، که شبهات مطرح شده از سوی دشمنانت را برای یک گروه عالم، با عنوان این که برای پژوهش است ایمیل کند!؟ و وبلاگهایی می فرستد که با جستجو در آنها، بتوانیم جواب های این شبهه ها را بیابیم؟، و آیا تاکید می کند بر این که آنان که می خواهند عضو این گروه شوند حتما باید متخصص این علم در مقطع ارشد یا دکتری باشند؟
و آیا این تاکیدات جز این را می رساند که او دغدغه ی فهم درست و علم با «معرفت» دانشجویانش را درباره دین دارد؟! و دعوت او به پژوهش جز این را می رساند که می خواهد حامی دین تو باشد؟ آیا این چیزی جز احساس تکلیفی است که تو در نهاد کسی که خواهان توست، نهاده ای؟
و آیا کسی که قصد شبهه افکنی دارد، پژوهشگران علوم قرآن را که در قبال فعالیتهای دشمنانت و پاسخ گویی به آنها مسئولند، آگاه می کند از نحوه و میزان فعالیت شبهه افکنان!؟ اینگونه نیست، بلکه اگر قصد شبهه افکنی داشته باشد، خود نیز به آن شبهه افکنان می پیوندد و همگان را در جهل شان وا می نهد تا روزی که دشمنانت کل زیربنای دین تو را زیر سوال ببرند
خدایا! چرا جای همه چیز عوض شده است! محبوب من، آیا آن کسی که قصد یاری دین تو را دارد، یاری رسانی؟ من نمی دانم چرا آنچه که ما را موظف به آن نموده ای، گم شده است؟ خدایا چرا رفتارها و عملکرد ما، هیچ رنگ  و بوی تو را ندارد؟ چنان که درسوره حجرات، آیه 11 و 12 فرموده ای.
بسم الله الرّحمن الرّحیم
یا ایها الذین آمنولایسخر قوم من قوم عسی أن یکونوا خیر منهم .....و لا تلمزوا انفسکم ولا تنابزوا بالالقاب بئس الاسم الفسوق بعد الایمان ومن لم یتب فاولئک هم الظالمون.
یا ایها الذین امنوا إجتنبوا کثیرا من الظن ان بعض الظن اثم ولا تجسسوا ولا یغتب بعضکم بعضا ایحب احدکم ان یاکل لحم اخیه میتا و کرهتموه واتقوا الله ان الله توّاب رّحیم.
افسوس که در تحلیل جمع ما می توان گفت: 
اینجا قفس با آسمان فرقی ندارد،                       امروز و فردا بی گمان فرقی ندارد
وقتی غروری نیست تا آتش بگیرد                    خاموش یا آتشفشان فرقی ندارد
وقتی که این کشتی ندارد نا خدایی                     بی بادبان با بادبان فرقی ندارد
در ذهن مردم یاسمن با شاخه زیباست                هیزم شکن با باغبان فرقی ندارد
وقتی برای مرده بودن زنده هستیم                     گهواره با تابوتمان فرقی ندارد...
+++
به نام خدا
با سلام خدمت شما دانشجویان  گرامی
من به عنوان عضو کوچک گروه قرآن دانشجو  از استاد ارجمند دفاع  کرده و با این که ایشان به ایجاد سوال در ذهنمان( و نگوییم شبهه)  کمک می کنند اما متاسفانه بعضی اعضای گروه با بد گویی ها و سوء فهم هایشان باعث توقف فعالیت از سوی استاد شدند که این نمونه ای از کفران نعمتی است که در اختیار مابود و باید توجه داشت که مطالب این چنینی باعث رشد فکر و راکد نماندن داشته های قبلی می باشد.
اگر سوال ایجاد نشود هیچ وقت کسی دنبال مطالعه وپژوهش نمی رود
این حرکت استاد کمک بزرگی به جهان اسلام می تواند باشد
 با تشکر
+++
به نام خدا و با سلام خدمت همه اعضای گروه
اول اینکه وقتی با این گروه آشنا شدم از طرفی خیلی خوشحال شدم از اینکه توی این رشته چنین اقدام خوبی توسط جناب آقای دکتر نکونام صورت گرفته و از طرف دیگه حسرت می خوردم که ای کاش تمام اساتید ما مانند ایشان احساس مسئولیت کنند.
دوم اینکه من دانشجوی ایشان نمی باشم و اطلاع زیادی هم از جوی که علیه ایشان درست کرده اند، ندارم اما انتظاری که از ایشان می رفت این بود که اعتقادات شخصی (یا به عبارتی سیاسی) خود را کنار گذاشته و صرفا به مسایل علمی بپردازند و حتی ایشان باید به ما یاد بدهند که بتوانیم با وجود اختلاف نظرها با هم تبادل نظر و بحث علمی بکنیم.
سوم اینکه اگر هدف استاد از آوردن شبهات، تحقیق و پژوهش و پاسخ به آنها بود چرا فقط از بعضی سایتها(که موافق مشی سیاسی خودشان بود)، استفاده می کردند. آیا سایتهای دیگر شبهات را مطرح نمی کنند؟
چهارم: اگر واقعا هدفتان چیزهایی ست که در وبلاگتان مطرح کرده اید (اینجانب در درس روش تحقیق یکی از آموزش های عملی ام آشنا سازی با امکانات اینترنت و از جمله امکانات گوگل است. در سایت گوگل یکی از امکاناتش راه اندازی گروه خبری است. به پیشنهاد دانشجویان اقدام به راه اندازی گروه قرآن دانشجو شد. آن انگیزه ها و زمینه هایی که با مشورت دانشجویان ارشد علوم قرآن و حدیث برای راه اندازی این گروه وجود داشت از این قرار بود:
الف. از سویی ملاحظه می شد که هم مقام معظم رهبری بر تولید دانش و جنبش نرم افزاری و دانشجوپروری تأکید دارند و هم مراجع عظام اهل پژوهش را به پاسخ گویی به شبهات مخالفان تشیع و اسلام سفارش می کنند.
ب. از دیگر سو مشاهده می گردید که دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی برای انتخاب موضوع پایان نامه رساله و روش تحقیق بسیار نیازمند راهنمایی و کمک استادان بودند.
ما به منظور ایجاد یک فضای علمی – پژوهشی برای دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری و رفع نیازهای مذکور اقدام به راه اندازی این گروه کردیم. این گروه با استقبال فراوان دانشجویان همراه شد؛ طوری که تعداد آنان اکنون به حدود صد نفر رسیده اند. شماری از اعضا هم استادان هستند.)، پس چرا به خاطر حرف عده کمی از دانشجویان، کنار کشیدید؟  
+++
باسمه تعالی
سرکار خانم ...
با سلام و احترام
از آن جا که خطاب سرکار عالی اعضای گروه اند بنده به  دو نکته در پاسخ به شما اشاره می کنم:
صرف نقل از یک سایت دلیل بر طرفداری ناقل از آن سایت نیست. چنان که مستحضرید بسیاری از سؤآلات و به تعبیر برخی شبهات، عموماً از سوی جنبش موسوم به اصلاح طلب مطرح می شود. از این رو، جای شگفتی نیست که چرا بسیاری از مطالب ارسالی از سایتهایی از این دست بوده باشد.  دیگر این که از آن جا که شما دانشجوی آقای دکتر نکونام نبوده و به احتمال زیاد در دانشگاه قم تحصیل نمی کنید از فضاهای ایجاد شده و فشارهایی که به ایشان می آید آگاهی کافی ندارید. طبیعی است کسی هرگاه با فشارهای زیاد از سوی افراد مختلف روبرو شود ممکن است مصلحت را دراین ببیند که فعالیت خود را معلق سازد.
از خدا می خواهم همه ما را مشمول بشارت ویژه خود قرار دهد که: فبشر عبادی الذین یستمعون القول فیتبعون احسنه
پیروز باشید
  +++
بسمه تعالی
 استاد گرامی، اگر امکان دارد فعالیت قرآن دانشجو را ادامه دهید؛ ما تازه عضو شدیم  
 ای دل ار سیل فنا بنیاد هستی بر کند   چون ترا نوحست کشتیبان ز طوفان غم مخور
در بیابان گر بشوق کعبه خواهی زد قدم  سرزنشها گر کند خار مغیلان غم مخور
گرچه منزل بس خطرناکست و منزل بس بعید   هیچ راهی نیست کانرا نیست پایان غم مخور
حال ما در فرقت جانان و ابرام رقیب جمله میداند خدای حال گردان غم مخور
+++
با سلام
من به عنوان یکی از دانشجویان ارشد علوم قرآن و حدیث، شخصا" از مطالب علمی وشبهات جدیدی که درجهت رشد علمی بوده اند؛ وتوسط اعضای گروه یا استاد محترم دکتر نکونام به عنوان یکی از اعضای گروه ارسال شده اند؛بسیار بهره برده ام و هیچ گاه به این گروه از جنبه ی سیاسی نگاه نکرده ام، همچنین خلوص نیت و تلاش های استاد ارجمند را در ارتقاء سطح علمی دانشجویان قابل ستایش می بینم و مانند دیگر اعضاء  تقاضای بازگشت مجدد ایشان را به جمع صمیمی گروه خواستارم.
+++
سلام استاد
متاسفانه مدتی است درخواستهای مکرر دانشجویانتان جهت باز گشت به گروه از جانب شما بی پاسخ مانده و باز هم شاهد غلبه قدرت افترا بر حقیقت و حقیقت جویی هستیم. افکار دگم متعصبان نااگاه همواره شاهراه حقیقت جویی را مسدود کرده و اینباردر فضای اینترنت، مجال خود نمایی میابد و تن دادن به این فضا، بسته ماندن دریچه روشن علم و حقیقت دین است، حقیقتی که هر مومنی باید خود را در معرض ان قرار دهد نه اینکه از دریافت ان به وحشت بیفتد. ایا مومنی که خود را در معرض انواع اگاهی قرار دهد عالمانه تر میتواند تصمیم بگیرد یا متعصبی که هر نظر و فهم جدیدی را حمله به اعتقادات خود میداند؟ امیدواریم که باز هم شاهد حضور فعال شما در گروه باشیم و از اطلاعات و راهنماییهای ارزنده تان بهره مند شویم.  
+++
پاسخی که به این آخرین ایمیل دادم، چنین بود:
به نام خدا و با سلام
از شما سپاسگزارم. جرم من آزاداندیشی و نظریه پردازی است. اگرچه همه در چارچوب اسلام و تشیعم هست، اما برای برخی سنگین است که نظری خلاف مشهور داده شود. با این که من معتقد به امامت ائمه معصومین(ع) هستم و به آنان عشق می ورزم و به آن توسل می جویم، من را مروج وهابیت خواندند. به این دلیل که شبهات آنها را به گروه برای پژوهش و پاسخگویی می فرستادم. مرا اشاعه دهنده منکرات نامیدند. به این بهانه که شبهات مخالفان اسلام را برای پژوهش می فرستادم و حتی اشارات من را هم به پاسخ شبهات نادیده گرفتند. بدتر از آن هم گفته اند که از گفتنش شرمنده ام. چه کار می توانم بکنم، جز خاموشی. نزد ریاست محترم دانشگاه قم، استادم جناب آقای دکتر بهشتی رفتم. ایشان فرمودند: رقابت ها و حسادت ها در کار است. وقتی به حضرت علی(ع) اتهام بستند که نماز نمی خواند، چه انتظاری می توان داشت؟ چاره اش در قطع است. رهایش کن. من هم عرض کردم: یک هفته ای است که دیگر ایمیلی به گروه نمی فرستم. امتثال امر می کنم.
دعا کنید، خداوند ما را به راهی که مرضی خودش است، هدایت فرماید.