سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مدهامّتان: علوم و معارف قرآن و حدیث

راهنمایی موضوعات پایان نامه ها در گروه قرآن دانشجو

پاره ای از اطلاعات ارسالی به گروه قرآن دانشجو راهنمایی های درخواستی دانشجویان در زمینه موضوعات پایان نامه هایشان بود که نمونه های آنها از این قرار است:

--------------------------------------------------------------------------------

سلام

می خواستم راجع به پیامدهای تحریف تحقیق کنم.

--------------------------------------------------------------------------------

به نام خدا و با سلام

به نظر می رسد، مفاد سئوال شما این است که اگر تحریف قرآن واقع شده بود، باید چه اتفاقاتی می افتاد؟ یا این است که با فرض این که قرآن تحریف شده باشد، قرآن موجود چه اعتباری دارد؟

بنا بر فرض اول، پاسخش این است که اگر تحریفی در قرآن واقع شده بود، باید نظر به این که امر مهمی است، دواعی نقل فراوانی داشت و باید در حد تواتر نقل می شد که چه کسانی در چه زمانی و چه تحریفاتی در قرآن پدید آورده اند. این در حالی است که هر آنچه نقل شده است، هم در حد آحاد است و هم راویانش متهم به دروغگویی و غلو و هم نقل های آنها مضطرب و پریشان.

بر این اساس، شما باید سراغ منابعی بروید که سئوالات ذیل را پاسخ دهد:

الف. در چه زمانی قرآن تحریف شده است؟

ب. توسط چه کسانی قرآن تحریف شده است؟

ج. چه آیاتی مورد تحریف قرار گرفته است؟

د. آیا روایات تحریف در حد تواتر است؟

هـ. آیا راویان این روایات به کذب و جعل متهم نیستند و قرائنی بر تبانی آنان در نقل وجود ندارد؟

و. محرفان قرآن به چه انگیزه ای قرآن را تحریف کرده اند؟ و چه منافعی از تحریف قرآن می بردند؟

این سئوالات در کتاب هایی که در زمینه نقد و بررسی روایات تحریف قرآن نگاشته است، پاسخ داده شده است؛ نظیر القرآن و روایات المدرستین علامه عسگری؛ صیانة القرآن من التحریف آیت الله معرفت؛ البیان آیت الله خوئی و جز اینها.

بنا بر فرض دوم، لوازمی که بر تحریف قرآن مترتب می شود، این است که قرآن بی اعتبار و خالی از حجیت و ارزش استناد به آن است و نمی تواند برای هدایت بشر مورد استفاده قرار بگیرد و اسلامی که چنین کتابی منبع آن است، یک دین بی اعتبار به شمار می رود.

موفق و مؤید باشید.

--------------------------------------------------------------------------------

سلام استاد

من میخوام درباره دیدگاه علامه طباطبایی در مورد نزول دفعی و تدریجی مقاله بنویسم به  نظرتون این موضوع تکراریه؟

--------------------------------------------------------------------------------

به نام خدا و با سلام

آری به قدر کافی راجع به آن نوشته اند. من کتابی را با عنوان «نزول القرآن» اثر آیت الله دوزدوزانی به خاطر دارم که به تفصیل نظر ایشان را نقد کرده است.ـ

موفق باشید.

--------------------------------------------------------------------------------

به نام خدا

با سلام

میخواهم مقاله ای در رابطه با اعجاز قران بنویسم ولی هرچه جستجو می کنم  نمی دانم در رابطه با کدام جنبه اش بنویسم که هم بحث برانگیز باشد وهم مفید.اگر کمکم کنید بی نهایت ممنون میشوم

التماس دعا

--------------------------------------------------------------------------------

به نام خدا و با سلام

نکاتی که درباره اعجاز قرآن به نظر می رسد، از این قرار است:

1. اعجاز قرآن در یک وجه خاصش نیست. هر وجه خاصش را دیگران هم می توانند بیاورند. قرآن به طور کلی معجزه است. در تحدی های قرآنی هم گفته نشده است که اگر می توانید مثل قرآن از جهت خاصی بیاورید؛ بلکه به طور مطلق آمده است.

2. اعجاز قرآن برای کسانی است که اعجاز دارد که از غیر خدا بخواهند کمک بگیرند. اما برای اولیای الهی اعجاز ندارد.

3. تحدی قرآن خطاب به مشرکان حجاز در عصر نزول بوده است که می گفتند: پیامبر(ص) خودش قرآن را به هم بافته است.

4. برای شناخت این که قرآن چگونه برای مشرکان معجزه بوده، مناسب است، نوع تلقی و مواجهه ای را که آنان با قرآن داشتند، مورد مطالعه قرار داد.

5. برای تحدی با قرآن معیارهای مشخصی وجود ندارد. باب ایرادگیری برای ایرادگیران مفتوح است؛ چه آنان که مخالف قرآن اند و قرآن را غیر وحیانی می دانند و چه آنان که مؤمن به قرآن اند و قرآن را وحیانی می شمارند.

هریک از این نکات می تواند مورد بررسی و نقد قرار بگیرد.

موفق باشید.

--------------------------------------------------------------------------------

سلام استاد عزیزم روزتون به خیر خیلی ممنون از راه اندازی گروه بسیار پربار قرآن دانشجو اطلاعاتتون خیلی مفید فایده و گاهی بکر و نو هست. استاد ازتون میخواستم راهنماییم کنین در زمینه پایان نامه. من دوست دارم اهداف بعثت پیامبر رودر عصر نزول و برداشتهای افراطی و انحرافی  که اسلام متهاجمی رو در اذهان بشر امروز ترسیم کردند بررسی کنم . میشه این پایان نامه رو نوشت ؟ منبع داره ؟ میتونین در ارتباط با نام و به طور خلاصه یه راهنمایی جامع و کلی به من کمک کنین ؟

--------------------------------------------------------------------------------

به نام خدا و با سلام

«اهداف بعثت در عصر نزول» هم کلی است و هم مبهم. بهتر است، یک موضوع جزئی و مشخص انتخاب کنید. «انحرف از اسلام حقیقی» هم باز کلی و مبهم است. مراد از «اسلام مهاجم» به درستی روشن نیست. به طور مشخص روشن کنید که چه مسئله ذهن شما را درگیر کرده است. اگر مرادتان «خشونت در اسلام» است، در این زمینه کار شده است. «تساهل و تسامح در اسلام» هم در همین زمینه است که کار شده است.

به هر حال، روشن کنید که درگیری ذهنی شما چیست.

موفق باشید.

--------------------------------------------------------------------------------

با عرض سلام.

در زمینه موضوع پایان نامه سوالی داشتم استاد.لطفا در مورد این دو موضوع نظر خودتون را بفرمایید.

1.مفهوم شناسی بصیرت.

2. بررسی تاثیر مفردات راغب بر تفاسیر شیعی

--------------------------------------------------------------------------------

به نام خدا و با سلام

بصیرت امروزه گفتمان روز است و بسیار به آن پرداخته و می پردازند. تأثیر مفردات قرآن بر تفاسیر هم می تواند موضوع خوبی باشد. مهم این است که شما چه کار می خواهید بکنید. تعبیر خودمانی که من همواره در این زمینه دارم، این است که آیا چیزی از ته آن در می آید. یعنی آیا نتایج جدید و ارزشمندی بر آن مترتب خواهد بود. چرا که باید یک پایان نامه نتایج نو و ارزشمندی نداشته باشد، ارزش پرداختن به آن ندارد. لازمه آن این است که:

اولاً، در اینترنت جستجو کنید که آیا کاری در زمینه موضوع شده است و اگر شده، چه کارهایی شده است.

ثانیاً، شما می خواهید چه کاری بکنید که دیگران انجام نداده اند؟

ثالثاً، آیا نتایجی که بر این کار شما مترتب می شود، ارزش قابل توجه علمی یا عملی دارد یا نه؟

لذا به صورت کلی نه می توان گفت که این دو موضوع خوب است یا بد؛ بلکه باید لااقل یکی دو روز تحقیقات اولیه را انجام دهید و به سئوالات سه گانه مذکور پاسخ روشنی بدهید تا بر اساس آن به درستی بتوان قضاوت کرد.

موفق باشید.

--------------------------------------------------------------------------------

با عرض سلام و خسته نباشید

ببخشید استاد آیا در مورد معنا شناسی واژه دین کار شده  یا اینکه درحال  کار شدن است؟

احتراما نظرتان را هم  در رابطه با موضوع نسبیت جهل وعلم بیان فرمایید

با تشکر

--------------------------------------------------------------------------------

به نام خدا و با سلام

اگر معناشناسی دین را بخواهید، طبق روش پیشنهادی اینجانب (روش تحقیق در معناشناسی مفردات قرآن) تحقیق کنید که توضیحش را در وبلاگم داده ام، کار نشده است؛ اما اگر به روش دیگری می خواهید تحقیق کنید، بی خبرم. باید در اینترنت جستجو کنید.

درباره نسبت جهل و علم هم من درک نمی کنم که چه کاری می خواهید بکنید. آنچه که به طور کلی می توانم عرض کنم، این است که باید تحقیق شما نتایج نوی در بر داشته باشد و این نتایج نو هم قابل توجه و مهم باشد. اگر شما بفرمایید که می خواهید چه مطلبی را ثابت کنید، می توانم پاسخ بدهم که آیا نو هست و آیا ارزش تحقیق دارد یا نه.

موفق باشید.

--------------------------------------------------------------------------------

سلام استاد

من علاقه مندم که درباره آثار امام خمینی(تفسیر یا علوم قرآنی) پایان نامه بنویسم به نظر شما این موضوع کار شده؟

--------------------------------------------------------------------------------

به نام خدا و با سلام

آری، در زمینه تفسیر و علوم قرآن از نظر امام خمینی کتاب ها و پایان نامه های متعددی نوشته شده و جای کار ندارد.

موفق باشید.

--------------------------------------------------------------------------------

با عرض سلام.

استاد  برای انتخاب موضوع واقعا دچار مشکل شدم هر موضوعی که به ذهنم میرسه و به نظر خوب میاد یا قبلا چندین بار کار شده یا اینکه اصلا جای کار نداره. از زندگی ناامید شدم. نمیدونم باید چیکار کنم.

--------------------------------------------------------------------------------

به نام خدا و با سلام

شما لطفاً به این سئوالات پاسخ دهید تا به شما موضوع معرفی کنم:

1. رشته کارشناسی شما چه بوده است؟ معدل شما چند بوده است؟

2. توانایی شما در زمینه زبان عربی یا انگلیسی چطور است؟

3. در چه زمینه هایی علاقه به تحقیق دارید؟ علوم قرآن، علوم حدیث، معارف قرآن، معارف حدیث، موضوعات متن محور، موضوعات موضوع محور، موضوعات مسئله محور؟

4. فرصت تحقیق شما چقدر است؟ آیا شاغل اید؟ آیا وقت مطالعه و تحقیق دارید یا نه؟

در ضمن دانشجویان دیگری که از اینجانب راهنمایی در زمینه موضوع پایان نامه می خواهد، نیز اگر به این سئوالات پاسخ دهند، می توانم در خدمتشان باشم.

موفق باشید

--------------------------------------------------------------------------------

سلام استاد

من دانشجوی مهندسی کشاورزی بودم . با معدل 16.2 فارغ التحصیل شدم . زبان عربی کمی ضعیف هستم اما در حال تمرین برای بهبود می باشم . زبان انگلیسی ام خوب است . علاقه مند به انجام کار پایان نامه در زمینه معارف قرآن یا صحیفه سجادیه یا روشهای تفسیری می باشم .از شمای تقاضای راهنایی جهت انتخاب موضوع دارم زیرا دنبال هر موضویی می روم قبلا کار شده است .البته وقت آزاد زیاد دارم زیرا فعلا سر کار نمی روم . 

باتشکر

--------------------------------------------------------------------------------

به نام خدا و با سلام

به نظر می رسد، با توجه به این که انگلیسی شما خوب است و نوعاً اهالی علوم قرآن و حدیث در این زمینه ضعیف هستند، شما اگر موضوعی را انتخاب کنید که منابع انگلیسی داشته باشد، می تواند کار شما را با موفقیت و پیشرفت همراه سازد. گفتنی است، خاورشناسان به لحاظ ادبی بر قرآن ایراداتی گرفته اند، نظیر این که به لحاظ ادبی از شاعران جاهلی اقتباس شده است. شما می تواند موضوع «بررسی و ارزیابی نقد ادبی قرآن از سوی خاورشناسان» را انتخاب کنید.

موفق باشید

--------------------------------------------------------------------------------

با عرض سلام

رشته کارشناسی:علوم قرآن و حدیث        معدل:16/25

توانایی در زمینه عربی: خوب  زبان:متوسط

زمینه های مورد علاقه: علوم قرآن تاریخ قرآن (قرائات،جمع قرآن)  تفسیر، موضوعات مسئله محور فرصت مطالعه هم به اندازه کافی دارم

با تشکر

--------------------------------------------------------------------------------

به نام خدا و با سلام

در زمینه ترتیب موجود قرآن این سئوال هست که بر چه اساسی چنین ترتیبی پیدا کرده است. آنانی که ترتیب سوره های قرآن را توقیفی می دانند، دنبال ریشه های تاریخی آن نیستند؛ اما بنا بر این که اجتهادی باشد، قابل تحقیق است. به نظر من یک سری عوامل واقعی نظیر اهتمام به کتابت قرآن در مدینه و نظایر آنها موجب شد، قرآن به ترتیب فعلی تدوین شود. بنابراین موضوعی که من می توانم در این زمینه به شما پیشنهاد کنم، عبارت است از : علل نگارش مصحف به ترتیب فعلی.

موفق باشید

--------------------------------------------------------------------------------

با سلام خدمت استاد.

رشته ی کارشناسی بنده علوم قران و حدیث بوده.معدل 70/18

در مورد عربی و انگلیسی نمیدونم چی بگم .در حد متوسط.

دوست دارم تلفیقی از قران و حدیث کار کنم.

مسلما مثل بیشتر دانشجوهای ارشد دوست دارم مسئله محور کار کنم استاد ولی واقعا میترسم...شاید از انتقاد واهمه دارم. چون احتمالا تمام پایان نامه هایی که مسئله محور کار میشه حسابی نقد میشه.

در مورد زمان مشکلی ندارم. ان شا الله برای پایان نامه وقت کامل میذارم با حداکثر تلاش.

استاد اگه بخواهیم متن محور و یا موضوع محور کار کنیم به نظر شما چه متن یا موضوعی ارجحیت داره؟ موضوعات وبلاگ را خوندم. اما نمیدونم چه متن یا موضوعی ارزش بیشتری داره.

ممنون از راهنماییهای شما. ممنون از اینکه برای ما دانشجوها وقت میذارید. خیلی ماهید استاد

--------------------------------------------------------------------------------

به نام خدا و با سلام

شما لطف دارید. ما در خدمت دانشجویان گرامی هستیم. با توجه به این که زبان عربی و انگلیسیی شما قوی نیست، پیشنهاد می کنم، یک موضوعی بگیرید که منبع فارسی هم داشته باشد. نظر به این که بسیاری از موضوعات کار شده و تکراری خواهد بود، مناسب است، روش تحقیق یا زاویه دید جدیدی را در آن منظور کنید. برای مثال اگر یک موضوعی قرآنی را بگیرید و به ترتیب نزول کار بکنید، مطلوب است. مثل «زندگانی حضرت ابراهیم در قرآن به ترتیب نزول».

من لینک متن قرآن به ترتیب نزول را در وبلاگم گذاشته ام، می توانید از آنجا دریافت فرمایید. لینک آن چنین است.

موفق باشید

--------------------------------------------------------------------------------

با سلام خدمت دکتر نکونام

بند ه دانشجوی کارشناسی ارشد علوم قران وحدیث می باشم که به مانند خیلی از دوستان این مقطع در موضوع پایان نامه سر در گم می باشم البته این را هم ذکر کنم که موضوعات شما را در سایت مدهامتان دیده ام  با این حال با کمال تأسف بنده هنوز در عربی وانگلیسی مشکل دارم واین مشکل را دو برابر کرده

با این اوصاف  اگر شما یاریم کنید متشکر میشوم

--------------------------------------------------------------------------------

به نام خدا و با سلام

چنان که پیش تر عرض کردم، بسیاری از موضوعات کار شده اند، مگر این که بخواهید با رویکرد و یا روش تحقیق جدیدی مورد تحقیق قرار بدهید. من رویکردها و روش های جدیدی را پیشنهاد کرده ام که مهم ترین آنها از این قرار است:

1. تفسیر موضوعی تاریخی

به این شکل که موضوعی را می گیرید و به ترتیب تاریخی آن را مورد بررسی قرار می دهید. نخست در عهدین، سپس در دوره جاهلی و بعد در قرآن و سر انجام در منابع بعدی مثل روایات و کتب تخصصی بررسی می کنید.

2. معناشناسی

شما می توانید هر واژه ای را از قرآن یا حدیث انتخاب کنید و آن را به دو روش تاریخی و توصیفی معناشناسی نمایید. من شیوه آن را وبلاگ به اجمال توضیح داده ام.

3. تفسیر تاریخی سوره ای

روش تفسیر تاریخی روشی جدید به شمار می رود، به ویژه اگر بر اساس مبانی پیشنهادی اینجانب باشد. غرض از تفسیر تاریخی سوره ای این چنین است که شما هر سوره ای را می خواهید، انتخاب می کنید و تنها به تفسیر تاریخی آن می پردازید. یعنی تنها به قرائنی که در وقت نزول سوره موجود بوده است، بسنده می کنید و آنها هم عبارت است از سیاق، زمان و مکان نزول، و مخاطب. به آیات مشابه هم به ترتیب نزول توجه می کنید.

--------------------------------------------------------------------------------

با سلام خدمت استاد گرامی

ضمن اینکه از شا استدعا دارم به گروه برگردید

میخواستم راجع به موضوع انتخابی بنده نظرتان را اعلام بفرمایید، موضوع اینجانب آیین مملکت داری در قران.

متوجه هستم که  زمان برای شما ارزشمند است و لیکن نیاز به کمک در انتخاب موضوع دارم  چرا که دیگر نه زمانی هست و نه دیگر پتانسیلی برای شکست

با تشکر

--------------------------------------------------------------------------------

به نام خدا و با سلام

خواهرم، باید موضوعی بگیرید که در قرآنی آیاتی درباره آن باشد. شما برای آیین مملکت داری می خواهید، سراغ چه آیاتی از قرآن بروید؟ در تحقیق دچار مشکل می شوید. من فکر می کنم، اگر «آیین نقد علمی با تکیه آیات و روایات» بگیرید، مناسب است.

توجه دارید که نقد عبارت است از ذکر مزایا و خوبی ها و نیز عیوب و نواقص. نقد نوعی قضاوت است و نیز نوعی اصلاح عیب و نوعی شهادت به حق و خدایی نکرده نوعی غیبت یا تهمت، هتک حرمت، کتمان شهات و جز اینها.

بر این اساس، کلید واژه هایی که می تواند به شما کمک کند و آیات و روایات مربوط به آن را پیدا کنید، عبارت خواهد بود از: قضاء، غیبت، تهمت، دروغ، هتک حرمت، قول بودن علم، کتمان شهادت، شهادت و نظایر اینها.

--------------------------------------------------------------------------------

توجه: از دانشجویان محترم تقاضا می شود، برای تبادل نظر درباره موضوعات پایان نامه ها در گروه علمی - پژوهشی قرآن دانشجو از اعضای گروه نظر خواهی فرمایید. 


گفتمانی با یکی از اعضای گروه قرآن دانشجو راجع به تخریب های اخیر

یکی از ایمیل هایی که مدتی قبل تر به گروه قرآن دانشجو فرستادم و در زمینه سوء ظن ها و تخریب های اخیر بر ضد اینجانب بود، چتی است که من با یکی از اعضای گروه داشتم؛ به این شرح:
J: سلام علیکم
T: سلام
J: راستی شما عضو قرآن دانشجو هستید؟
T: بله
J: امروز یک مطلبی شنیدم، خیلی ناراحت شدم.
T: چی؟
J: یک دانشجویی پیش یک استادی آمده و گفته فلانی در ایمیل ها به فلان و فلان بزرگ دینی توهین کرده. چیزی که نه روح من خبر دارد و نه روحیه من چنین است. من نمی دانم چرا آنان اگر در من عیب می بینند، فکر می کنند که اگر به خودم بگویند، فایده ندارد و پشت سرم می گویند؟ آن هم دروغ. به خودم بگویند: نه تنها گناه نکردند که ثواب کردند.
J: به نظر شما من چه باید بکنم؟ من این گروه را برای این راه اندازی کردم که به دانشجویان ارشد کمک کنم. از سویی هم آنان برای پایان نامه هایشان مشکل دارند و از سوی دیگر باید به شبهات دینی پاسخ داده شود.
T: استاد خوب دلیل این گفته چه رفتاری از سمت شما بوده؟
J: هر چه فکر می کنم، چیزی به خاطرم نمی آید.
T: مهمه؟ شاید بتوان این افراد را تحمل کرد.
J: این ها ما را تخریب می کنند. ادامه کار را مشکل می کنند.
T: همیشه همین طور است؛ اما می شود تعدیل کرد با احتیاط بیشتردر سخن گفتن.
J: پیشنهاد شما چیه؟
T: نمی دونم استاد شما خیلی بی پروا حرفهاتونو می فرمایید و این ... اما معتقدم که ایمان شما تا حالا کمکتون کرده و من بعد هم کمکتون می کنه.
J: من به نظرم رسید یک مرامنامه ای برای گروه بنویسیم و از اعضا بخواهیم طبق آن رفتار کنند. این دانشجو اگر می خواست طبق وظیفه شرعی اش عمل کند، باید به خودم می گفت.
T: اما استاد این می تونه خطرناک باشه که شما ایمیل هایی را که پر از شبهات دیگران است، به گروه ناشناخته می فرستید.
J: من برای حل آن مشکل به نظرم رسیده که یک پاسخ اجمالی برای هر شبهه بنویسم. اخیرا این کار می کنم.
T: این ضروری است.
J: دانشجوها هم باید کمک کنند.
T: یعنی ما؟
J: بله
T: بنیه علمی قوی می خواد که من سعی در بدست آورنش دارم؛ اما هنوز..
J: در سایت ها کمابیش پاسخ های شبهات آمده است. شما هم می توانید آن پاسخ ها را به گروه بفرستید.
T: اگه بشه شما یک گروه برای بحث های علمی تشکیل دهید.
J: همین گروه می تواند همین کار را بکند.
T: استاد با سرعت بالایی ایمیل می فرستید برای گروه.
J: من وبلاگ ها و سایت هایی را که مفید برای گروه است، در ریدر گذاشتم. یک نگاه که می کنم، تازه ها را می بینم و ایمیل می کنم. شما از ریدر استفاده می کنید؟
T: نمی دونم چیه؟
J: جی میل دارید؟
T: بله
J: بالای صفحه ریدر را کلیک کنید و بعد آر اس اس هر وبلاگ یا سایتی را که می خواهید در آن اد کنید.
J: من به راهنمایی شما محتاجم. همین طور دعای شما.
T: نفرمایید استاد آنچه هم که به خودم اجازه می دهم که عرض کنم برای این است که نظر خود را نیز اصلاح کنم.
J: به هر حال من خوشحال می شوم، راهنمایی و کمک کنید. برادران و خواهران دینی مثل یک پیکرند. باید به کمال بخشی همدیگر کمک کنند.
T: دعا چشم اگر ما را ارزشی.... استاد قبول؛ اما من بیشتر نیازمندم و این تعارف نیست؛ اما چون شما بسیار نکته برای گفتن دارید. بازخورد تحلیلی بر فرمایشاتتان بیشتر پیش می آید.
J: ما اگر رحمانیت خدا و بندگان خدا نباشد، گرفتار شیطان می شویم. احتیاج به تذکر و راهنمایی داریم. ان النفس لامارة بالسوء الا ما رحم ربی. هر کسی ممکنه عیب خودش را نبینه؛ اما دیگران ببنند. المؤمن مرآة المؤمن. نمی دانم شاید خطایی از من سر زده که آن دانشجو پشت سرم چیزی گفته.
T: اما آن دانشجو یا قدرت تحلیل درست نداشته؛ یا این که شما را نتوانسته به درستی بشناسد. من که زیاده روی در نقد از شما حس نکردم. با این که معتقدم باید رها نقد کرد.
J: به هر حال هیچ درنگ نکنید که اگر عیبی در من دیدید، به من یادآور شوید. خیلی خوشحال می شوم. البته آنهایی هم که پشت سرم حرف می زنند، به آنها هم دعا می کنم. گاهی دلم می شکند، دل شکسته هم طلاست. در دل شکسته خدا جای می گیرد. به آنها هم دعا می کنم که این لطف را به من کردند.
T: اما درباره من واقعی شما می توانم بگوییم که چگونه واقع شده ید که با خودتون خیلی تطبیق ندارد که باید توجه کنید.
J: نمی دانم چه عرض کنم. تصور من این است که باید ظاهر و باطنمان یکی بشه. آدم دورو از خدا دورست. دروغ گویی آدم را از خدا دور می کند. با اخلاص است که آدمی مقرب درگاه خدا می شه.
T: قبول، منظورم این نبود که شما اخلاص ندارید. نه چیزهایی هست که فکر می کنم که بعداً براتون به نحویی نا حق تموم میشه.
J: گاهی به نظرم می رسه این بحث های چالشی را رها کنم. برم درس اخلاق بدهم تا خودم هم اخلاقی بشم. اگر یک مجرم را معلم اخلاق کنند، اصلاح می شه.
T: خیلی خوبه معلم اخلاق شدن؛ اما شما فکر نمی کنم نیازی داشته باشید و معلم اخلاق به طور عملی باشید. که هستید
J: آنچه برای من مسلم است، این است که هر وقت نتونیم گریه کنیم و ارتباطمان با خدا کم بشه، وضع خوبی نداریم. اما اگر حال مساعد داشته باشیم، هم خودمان لذت می بریم، هم مخاطبانمان علیه ما نیستند. دعا کنید همیشه حال گریه داشته باشیم. حال گریه هم با دائم الذکر بودن و پیوسته زمزمه داشتن حاصل می شه. درس اخلاق گفتن هم یک دائم الذکر بودن است. تصور من این است که سوراخ دعا را باید پیدا کنیم. سوراخ دعا هم گریه است. دلدادگی و عشق است. اگر عاشق شدیم، هم مشکلات حل می شه. عشق اکسیره. طلا می کنه. اگر ما همیشه دلمان به یاد خدا بتپه، کار تمامه. ریشه تمام مشکلات بشر دوری از خداست. اگر ما غیبت می کنیم یا همدیگر را تخریب می کنیم یا به یکدیگر کینه داریم و یا هزار مشکل دیگر، همه از این است که دلداده خدا نیستیم.
T: من خیلی لذت نماز شب را نمی دانم. خیلی دورترم.
J: اصل در عبادت اشک و گریه و دل تپیدن است. دولا و راست شدن چندان ارزشی ندارد. هر وقت که بتونیم دلمان را جلا بدهیم، آن وقت بهترین وقت است. نیمه شب برخاستن به جهت این که خستگی تن به در شده و دل مشغولی ها نیست، شرایط مناسبی برای دلدادگی است.

J: التماس دعا دارم.
T: باز فرمودید!!! دعا چشم و بعد برداشتهای خود را خدمتتان عرض خواهم کرد.
J: منت می نهید.
T: بهترین لحظاتم بود.
J: خدا بر توفیقاتتان بیافزاید.
T: خدا نگهدار
J: خدا حافظ


روشنگری و عبرت آموزی درباره گروه قرآن دانشجو

مناسب می نماید، زمینه هایی که باعث راه اندازی گروه علمی – پژوهشی قرآن دانشجو شد و سوء ظن ها و تخریب هایی که به همراه داشت، برای روشنگری و نیز عبرت گیری بیان شود.

اینجانب در درس روش تحقیق یکی از آموزش های عملی ام آشنا سازی با امکانات اینترنت و از جمله امکانات گوگل است. در سایت گوگل یکی از امکاناتش راه اندازی گروه خبری است. به پیشنهاد دانشجویان اقدام به راه اندازی گروه قرآن دانشجو شد. آن انگیزه ها و زمینه هایی که با مشورت دانشجویان ارشد علوم قرآن و حدیث برای راه اندازی این گروه وجود داشت از این قرار بود:

الف. از سویی ملاحظه می شد که هم مقام معظم رهبری بر تولید دانش و جنبش نرم افزاری و دانشجوپروری تأکید دارند و هم مراجع عظام اهل پژوهش را به پاسخ گویی به شبهات مخالفان تشیع و اسلام سفارش می کنند.

ب. از دیگر سو مشاهده می گردید که دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی برای انتخاب موضوع پایان نامه رساله و روش تحقیق بسیار نیازمند راهنمایی و کمک استادان بودند.

ما به منظور ایجاد یک فضای علمی – پژوهشی برای دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری و رفع نیازهای مذکور اقدام به راه اندازی این گروه کردیم. این گروه با استقبال فراوان دانشجویان همراه شد؛ طوری که تعداد آنان اکنون به حدود صد نفر رسیده اند. شماری از اعضا هم استادان هستند.

اما متأسفانه برخی با سوء ظن هایی تصور منفی نسبت به این گروه پیدا کردند و در صدد تخریب اینجانب بر آمدند. به اینجانب بسیاری نسبت های ناروایی دادند که زبان از گفتنش شرم دارد. از جمله گفتند که وی دارد اشاعه منکر می کند. این در حالی بود که این مطالب در اینترنت به راحتی در دسترس هست و ما هم آنها را برای اهل پژوهش می فرستادیم، نه عوام. نیز برای اهتمام به پاسخگویی، نه اغوای آنان.

عامل عمده اش هم ایمیل هایی بود که طی آن شبهات مخالفان تشیع و اسلام به گروه ارسال می شود و از سایت ها و وبلاگ های وهابی ها و دشمنان اسلام گرفته شده بود. این سوء ظن ها و تخریب ها علیرغم آن برانگیخته شد که:

اولاً، تأکید شده بود، فقط دانشجویان ارشد و بالاتر عضو گروه بشوند که خالی الذهن نباشند و نسبت به شبهات تأثیر نپذیرند و بلکه در صدد پاسخگویی به آنها برآیند.

ثانیاً، تأکید می شد، این شبهات برای تحقیق است و به اجمال هم اشاره ای به پاسخ آنها می شد.

ثالثاً، در جنب این شبهات، مطالب و مقالاتی هم از سایت ها و وبلاگ های اسلامی و قرآنی برای گروه ارسال می شد تا هم با این سایت ها و وبلاگ های پاسخگو آشنا بشوند و هم پاسخ شبهات را از آنها بیابند.

اکنون چنان بر ضد اینجانب فضاسازی شده است که هر منصفی را اندوهگین می سازد. واقعاً اخلاق اسلامی چه حکم می کند؟ آیا سوء ظن جزو گناهان کبیره نیست؟ آیا تخریب مؤمن حرام مؤکد نیست؟ آیا تضییع حقوق کردن بر مبنای تهمت وجه شرعی دارد؟ آیا با این فضاسازی ها امکان رشد علمی و دانشجوپروری هست؟

این اوضاع و احوال نشان می دهد، کار علمی و پژوهشی در حوزه علوم قرآن و حدیث بسیار حساس و مشکل است. چه رسد به این که بخواهیم، کرسی های آزاداندیشی و نظریه پردازی را راه اندازی کنیم.

جالب است، همین امروز مقام معظم رهبری سخنان بسیار ارزشمندی فرمودند که دوای درد ماست. ملاحظه فرمایید:

 

پیوندهای مرتبط عکس عکس صوت صوت
7/10/1389 

 

حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در جلسه درس خارج فقه امروز (89/10/7) در ذیل بحثِ موارد استثناء از حکم حرمت غیبت، در پاسخ به سؤالی پیرامون صدق غیبت در مواردی چون ذکر در نوشته، وبلاگ یا ضبط صوت و تصویر و انتقال آن، به نکات مهمی در تبیین احکام آن اشاره فرمودند، که نظر به اهمیت بحث، این بخش از بیانات معظم‌له در اختیار علاقمندان قرار می‌گیرد:

صدای این بخش از بیانات را از اینجا بشنوید:

اینى که اصلاً این کار [غیبت] جایز است یا جایز نیست ولو به قصد اصلاح باشد، این را نمیشود به طور مطلق یک چنین چیزى را پابند شد؛ که ما بگوئیم ما چون میخواهیم در امر جامعه اصلاح کنیم، پس زیدى را، عمروى را یا یک جریانى را به طور مطلق مورد تهاجم قرار بدهیم، غیبت کنیم؛ حالا آن کسانى که این کارها را میکنند، خیلى اوقات به غیبت هم اکتفاء نمیکنند؛ خب، ملاحظه میکنید دیگر. گاهى چیزهائى را مى‌آورند که معلوم نیست حدِّ غیبت(1) بر او صادق باشد؛ شاید مصداق تهمت است، مصداق افتراء است، مصداق قول به غیر علم است، مصداق سبّ و شتم است؛ نمیشود این را گفت که اگر طرف قصد اصلاح دارد، پس بنابراین این جایز است براى او، نه؛ موارد استثناء همان مواردى است که [در کتب فقهی] ذکر شده است.

منتها باید این موارد صدق کند، احراز بشود. این خیلی مهم است. واقعاً یکى از چیزهائى که ما همه‌مان [باید توجه کنیم]، به مردم هم باید بگوئیم، یاد بدهیم که توجه بکنند این است که: به صرف توهم این که حالا این کار مصلحت دارد، دستشان را، یا قلمشان را، یا وبلاگشان را آزاد نکنند که هر چه به دهنشان آمد، آن را بگویند؛ اینجور نیست، چون وسائل مدرن امروز همه مشمول همین حکم است. یعنى خواندن وبلاگ هم مثل خواندن کاغذ است، کتاب است، نامه است، مثل شنیدن حرف است. استماع غیبت شامل همه‌ى اینها میشود؛ یعنى ملاک استماع در اینها وجود دارد مسلّماً. شنیدن به گوش خصوصیتى ندارد، خواندن تو نامه هم عین همان است که ما در بحث استماع این را تأکید کردیم و عرض کردیم.

خب، دوربین هم همین جور است. فرض کنید که اگر چنانچه انسان یک خطائى را از کسى دید، این را رفت با دوربین ثبت کرد، بعد آمد یک جائى نشان داد؛ این هم همان است دیگر، چه فرقى میکند؟ یعنى بایستى واقعاً به اینها توجه کرد. محیط را باید محیط اخلاقى کرد. ما اگر بخواهیم جامعه را اصلاح بکنیم، این اصلاح فقط به این نیست که انسان از افراد غیبت بکند. راه‌هاى دیگرى هم وجود دارد. حالا من غیبت را عرض میکنم. فضلاً(2) از تهمت و افتراء و اینها.

بنده یک وقتى
به یک مناسبتى در یک صحبت عمومى عرض کردم به مردم که قرآن کریم میفرماید: «لولا اذ سمعتموه ظن المؤمنون و المؤمنات بأنفسهم خیراً»؛(3) یعنی وقتى افک(4) را شنیدید چرا به همدیگر حسن‌ظن نداشتید؟ یعنى از اول رد کنید افک را. [اگر] آمدند به یک نفرى تهمت زدند، یک چیزى را گفتند - حالا یا با عنوان تهمت یا به عنوان غیبت - چرا قبول میکنید؟ ببینید این کلمه‌ى لولاى تحذیریه در قرآن و در کلام عرب خیلى معناى وسیعى دارد، فقط معنایش «چرا» نیست، که ما بگوئیم چرا این کار را نکردى. چراى با تأکید است. یعنى آه، واى، چرا؛ معناى «لولا» این است؛ تحذیریه است. {چرا} «لولا اذ سمعتموه ظن المؤمنون و المؤمنات بأنفسهم [خیراً]»؛ یعنی چرا به هم ظن نیک ندارید، چرا به هم حسن‌ظن ندارید. تا فوراً کسى آمد، شما بگوئید بله، احتمال درستى‌اش هم اگر بود، آدم به صورت یقین آن را بداند و نقل بکند. این درست نیست، این ممنوع است. این چیزى که امروز مورد ابتلاست در جامعه‌ى ما، از همان چیزهائى است که بایست از همین ادله‌ى غیبت بفهمیم که درست نیست؛ این وضعى که وجود دارد درست نیست. البته انتقاد منطقى، گفتن حرف صحیح اینقدر حرفهاى آشکار وجود دارد که انسان اگر ذکر آنها را بکند، اصلاً هم غیبت نیست، و میتواند انسان نقد بکند. بله مسلّم است، امروز یک جریان صحیح و حقّى در جامعه‌ى ما وجود دارد، جریانهاى باطلى هم وجود دارد که به انواع و اقسام طرق میخواهند جامعه را خراب کنند، انقلاب را منحرف کنند؛ در این شکى نیست. آدمهائى هم در رأس این جریانات هستند. چه لزومى دارد که انسان به این آدمها تهمت بزند. چه لزومى دارد که غیبت اینها را بکند. حرف آشکار اینقدر دارند؛ همان حرفهاى آشکار را بیان بکنند، تبیین بکنند، توضیح بدهند، مطلب روشن خواهد شد؛ هیچ نیازى به غیبت کردن نیست که آدم بگوید حالا ما براى اصلاح مثلاً غیبت میکنیم.

بنابراین به نظر من همین ادله‌اى که در باب غیبت خواندیم، این تمام المراد را به ما نشان میدهد؛ یعنى واقعاً همانى که باید بفهمیم از شرع مقدس همین را انسان میفهمد و تشخیص میدهد. باید بر طبق همین هم عمل کرد.

1) معنی غیبت، تعریف غیبت
2) تا چه رسد به
3) سوره‌ی نور، آیه 12
4) تهمت، افترا، نسبت ناروا